Geheel nieuw is de komst van de C 350 CGI, een V6 benzinemotor met directe brandstofinjectie. De BlueMotion-modellen van Volkswagen, de EcoMotive-modellen van Seat en de EcoNetic-modellen van Ford behoeven inmiddels geen uitleg meer. Het zijn stuk voor stuk bestaande auto´s voorzien van brandstofbesparende maatregelen. Ook BMW is met haar EfficientDyanmics-programma zeer actief op dit gebied. Mercedes presenteert in lijn met haar Road to the Future-programma een drietal modellen op basis van de C-klasse. Onder de naam BlueEfficiency worden de modellen in de markt gezet. Het concept is geheel vergelijkbaar met dat van de eerder genoemde concurrenten.
Gewichtsbesparing
Nagenoeg alle maatregelen hebben betrekking op zowel de C 180 Kompressor, de C 200 CDI en de C 350 CGI BlueEfficiency. Zo is er gewicht bespaard door een andere voorruit te monteren (- 1,2 kg), andere lichtmetalen velgen te ontwikkelen (- 7 kg) en ook op het gebied van isolatie en brandwerend materiaal aanpassingen door te voeren. Het resultaat is een gewichtsbesparing van 19 tot 32 kg, afhankelijk van het model.
Aërodynamica
Om de luchtweerstand verder te verlagen werden aërodynamische maatregelen getroffen. De al zeer goede CW-waarde van de C-klasse (0,27) werd met 7 procent verder verlaagd tot 0,25. Dat alles is te danken aan speciale platen aan de onderzijde van de auto, een aangepaste grille die de luchtstroom onder de motorkap vermindert en aangepaste spiegels. Ook een met 15 mm verlaagd onderstel en aërodynamisch geoptimaliseerde wielen dragen bij aan de verlaagd luchtweerstand. Tot slot zorgen de in samenwerking met Michelin ontwikkelde wielen voor een verlaagde rolweerstand. Tot 100 km/h draagt dit meer bij aan brandstofbesparing dan alle aërodynamische maatregelen bij elkaar opgeteld. Het pak aan maatregelen wordt compleet gemaakt door een geoptimaliseerd motormanagement, een handgeschakelde zesbak met verlengde versnellingen en een schakel-indicator op het dashboard. Dankzij dit laatste zal elke bestuurder eerder geneigd zijn over te schakelen.
Mercedes C 200 CDI BlueEfficiency en C 180 Kompressor BlueEfficiency
Voor de C 200 CDI hebben al deze maatregelen geleid tot een brandstofverbruik van 5,1 l/100 km, ofwel een winst van 0,6 l/100 km. Dat alles zonder de prestaties van de dieselmotor (136 pk) nadelig te hebben beïnvloed. De CO2-uitstoot is teruggedrongen van 160 g/km naar 135 g/km. Voor de C 180 Kompressor is men zelfs nog een stap verder gegaan. De cilinderinhoud van de benzinemotor werd gereduceerd van 1796 cc tot 1597 cc. Deze downsizing is gepaard gegaan met een verder optimalisatie van de verbrandingskamers en een vermindering van de weerstand. Hierdoor werd 0,35 l/100 km meer bespaard dan met enkel de BlueEfficiency-maatregelen. Het resultaat is een verbruik van 6,5 l/100 km tegenover 7,4 l/100 km voor de gewone C 180 Kompressor. De CO2-uitstoot ligt op 156 g/km tegenover 187 g/km voor de gewone C 180 Kompressor.
Mercedes C 350 CGI BlueEfficiency
Vanaf dit najaar geheel nieuw in het leveringsgamma van de C-klasse is de C 350 CGI. De motor is gebaseerd op de zescilinder in de C 350 en maakt gebruik van directe brandstofinjectie. Doordat de motor tot in detail werd geoptimaliseerd en er BlueEfficiency-maatregelen werden toegepast wist Mercedes het verbruik terug te dringen tot 8,4 l/100 km ofwel een winst van maar liefst 1,3 l/100 km. De prestaties van de 292 pk en 365 Nm sterke C 350 (CGI) zijn nog steeds prima; 0-100 km/h in 6,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.
Leverbaarheid
De Mercedes C 180 Kompressor en C 200 CDI BlueEfficiency staan vanaf de zomer bij de dealers. De C 350 CGI BlueEfficiency zal tegen het einde van het jaar aan het gamma worden toegevoegd. Mercedes heeft hiermee de aftrap gegeven voor de introductie van haar BlueEfficiceny-gamma. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.