De kleine mogen we al lang niet meer zeggen tegen de Mercedes C-klasse, en al zeker niet tegen de nieuwe. Tegen de trend in, groeit die met 10 centimeter. Hij is ook 4 centimeter breder. De wielbasis neemt met 8 centimeter toe, terwijl de koffer met 5 liter aangroeit tot 480 liter. Toch is de C-klasse dankzij lichtere materialen tot 100 kilogram lichter geworden dan zijn voorganger.
Met de eerdere beelden die Mercedes zelf vrijgaf, wisten we al dat de C-klasse nog luxueuzer moest zijn dan de CLA. Wat we zien, is een mini-versie van het interieur van de S-klasse. Daarmee wil Mercedes duidelijk opnieuw toonaangevend zijn in het interieur.
Nieuwe 1.6-diesel
Tot nu wisten we nog niet veel over de motoren. We weten nu dat – weliswaar nog niet bij zijn introductie – er een 1.6 ecodiesel komt die de huidige 1.8 moet aflossen. Die 1.6 krijgt 115 pk/280 Nm en 136 pk/320 Nm. We voorspellen hem nu al een mooie toekomst in ons land. Mercedes geeft nog geen prestatiecijfers vrij, maar gezien het lagere gewicht en de gunstige aerodynamica (cW 0,24) vermoeden we dat zijn officieel verbruik onder 4 l/100 km zal duiken.
Voor wie het wat meer mag zijn, is er de Mercedes C 200 Bluetec diesel, met 170 pk en 440 Nm. Hij haalt 100 in goed 8 seconden en heeft genoeg aan 4 l/100 km. De 2.2 motor zal tot maximaal 204 pk worden aangeboden.
BiTurbo V6
Bij de benzines start de C-klasse met een 1.6 met 156 pk en 250 Nm. Hij sprint in 8,2 seconden naar 100 en verbruikt 5 l/100 km. Er komt ook een 1.9 met 184 pk en 300 Nm (7,5 sec, 5,3 l/100 km) en een 3.0 BiTurbo V6 met 333 pk en 480 Nm. Mercedes plant verder nog een diesel-hybride met 204 pk uit de diesel, aangevuld met 27 elektrische pk. Die moet genoeg hebben aan 3,9 l/100 km. In een latere fase volgt een plug-in hybride, die nog beter moet doen. De zeventrapsautomaat is voor veel versies de logische keuze.
Meer rijplezier
Volgens Mercedes is de nieuwe C-klasse beter bewapend om het in rijplezier te kunnen opnemen tegen de BMW 3-serie. Daarvoor rekent Mercedes op een volledig nieuwe voorophanging en een verbeterde achterophanging.
Bij de technische snufjes sommen we nu al een head-up display op met navigatiefunctie. Er is Distronic Plus, dat in de file een aangegeven afstand tot de voorganger aanhoudt van stilstand tot 60 km/u. Je kan hem tot internet hotspot ombouwen, er is een 360 graden rondomzicht via camera’s, de airco bereidt zich voor op tunnels, die via de gps worden aangegeven, enzovoort.
De basisprijs van de C180 bedraagt in Duitsland 33.558 euro en is daarmee 200 euro duurder dan het vorige model.