Te bewonderen vanaf maart op zowel de berline als de break. Het dominante radiatorrooster met de ster – afhankelijk van de versie erin verwerkt of erop geplaatst – blijft behouden, maar de nieuwe lichtblokken geven de C-klasse wat meer expressie. Onderaan de bumper nemen de tegenwoordig obligate led-dagrijlichten plaats. Wie voor de optionele bi-xenons gaat, krijgt er extra positioneringslicht in C-vorm bij. Zo laat de C-klasse zich reeds van ver opmerken. Achteraan schakelt Mercedes op nieuwe ledlichten.
Ook de binnenkant is verbouwd. Daarbij valt op dat de afwerking luxueuzer oogt. Het stuur met functietoetsen, is standaard met Nappaleder overtrokken, terwijl het beeldscherm in het midden een maatje groter werd. Dit moet het online surfen in de auto verbeteren, wat mogelijk wordt dankzij Comand Online, Mercedes’s nieuwste infotainmentsysteem.
Heel wat veiligheidssnufjes van de duurdere modellen zijn nu ook beschikbaar in optie op de C-klasse. Zo ook Distronic Plus, de cruise control die een vaste afstand tot de voorligger aanhoudt.
C180 CDI
De direct ingespoten benzinemotoren gaan van een C180 met 156 pk, over een C200 (184 pk), C250 (204 pk) tot de nieuwe C350 V6 met 306 pk. Bij de diesels duikt de 2.1 motor op als C180 CDI met 120 pk, als C200 CDI met 136 pk, als C220 CDI met 170 pk en als C250 CDI met 204 pk. Voor de liefhebbers is er een C300 CDI met 231 pk. Die laatste is er uitsluitend met vierwielaandrijving. Alle automatische versnellingsbakken tellen 7 overbrengingen.
Alle achterwielaangedreven modellen krijgen start/stop, waardoor de C180 CDI zijn gemiddeld verbruik ziet dalen tot 4,9 l/100 km. De vernieuwde C debuteert officieel op het Salon van Detroit, begin januari. Op prijzen is het nog even wachten. (mg)