Sinds het najaar van 2006 levert Mercedes in de VS de E 320 Bluetec. Het model zorgt voor een enorme reductie van de schadelijke uitstoot van een dieselmotor en voldoet zelfs aan de EU5-norm die pas in 2011 van kracht zal worden. Bluetec werd in de Verenigde Staten zeer succesvol ontvangen en voor Mercedes is er dan ook reden genoeg om deze technologie ook in Europa (dieselgebied bij uitstek) door te voeren.
E 300 Bluetec
Het eerste Bluetec-model dat wij in Europa krijgen is de E 300 Bluetec. Deze variant van de E-klasse beschikt over een 3.0 liter V6 dieselmotor met een vermogen van 211 pk en een koppel van 540 Nm. Met deze motor onder de kap weet de E-klasse in slechts 7,2 seconden vanuit stilstand naar de honderd te sprinten en een topsnelheid van 244 km/h te behalen. Dat alles gecombineerd met een verbruik van slechts 7,3 l/100 km.
Bluetec-techniek
Om een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen te realiseren heeft Mercedes diverse wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt de vorming van stikoxides verminderd door diverse aanpassingen in de motor. Zo werd de compressieverhouding verlaagd, zijn er speciale piëzo-injectoren gemonteerd en is de turbocompressor geoptimaliseerd. Naast de aanpassingen in de motor is de krachtbron uitgevoerd met een effectief en speciaal op deze motor afgestemd systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Daartoe behoren de oxidatiekatalysator, die de uitstoot van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) vermindert, als ook een diesel-partikelfilter dat zonder additieven werkt. Een doorontwikkelde NOx-opslagkatalysator met gepatenteerde onboard-productie van ammoniak wordt gecombineerd met een extra SCR-katalysator en maakt het bereiken van de laagste stikstofoxide-niveaus mogelijk. Deze gehele nabehandeling van de uitlaatgassen vindt plaats zonder extra toevoegingen.
Meer Bluetec-modellen
Bij enkel de E 300 Bluetec zal het niet blijven. Mercedes presenteert in 2008 in de VS ook ene GL-, M- en R-klasse Bluetec. In Europa heeft bovendien al een C 200 Bluetec als conceptcar op de Autosalon van Genève gestaan. Als het aan Mercedes ligt zal de dieselmotor van de toekomst blauw zijn.