Opvallend is zijn 1.8 liter motor die slechts 5,3 l/100 km verbruikt. Het lage verbruik is te danken aan een bijzonder innovatief aandrijfconcept dat is gebaseerd op de DIESOTTO-technologie, waarmee Mercedes-Benz de verbrandingsmotor op innovatieve wijze doorontwikkeld heeft. Met de nieuwe ruimte-ontstekingsverbranding, directe inspuiting en turbocompressie combineert deze technologie de goede prestaties van een benzinemotor met het grote koppel en het lage verbruik van een diesel. Daarbij bereikt de viercilindermotor van de F 700 met compressie in twee fases de prestaties van de huidige S-Klasse met een 3,5 liter V6-benzinemotor of de drieliter V6-turbodiesel. De F 700 heeft namelijks slechts 7,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en behaalt een topsnelheid van 200 km/h (elektronisch begrensd).
PRE-SCAN
Ook wanneer het gaat om afrol- en veercomfort zet de F 700 een nieuwe maatstaf. Met twee laserscanners tast het actieve PRE-SCAN-chassis de rijbaan voor de auto af. De elektro-hydraulisch gestuurde actieve wielophanging compenseert vastgestelde hindernissen en zorgt zo voor nog meer comfort tijdens het rijden.
SERVO-HMI
Net zo innovatief is het bedieningsconcept SERVO-HMI, waarbij de afkorting staat voor "Human-Machine-Interface", de verbinding tussen mens en machine. Het display is niet alleen uitermate vriendelijk voor de ogen, ook is het aantal knoppen flink teruggebracht. De menustructuur is eenvoudig en wijst zich vanzelf. Wanneer er een uitgebreidere invoer noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld de bestemming bij het navigatiesysteem, kan de bestuurder dat doen door middel van spraakherkenning via een zogeheten "avatar", een virtuele bedieningsassistent.
Opvallend design
Het carrosserieontwerp van de F 700 laat zien dat er bij dit concept bijzonder veel ruimte voor de inzittenden is gecreëerd. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de lange wielbasis. Het ontwerp is een harmonieus samenspel van inspiratiebronnen uit de natuur en technische innovaties. Ondanks alle futuristische stijlkenmerken past de F 700 perfect in de merkidentiteit van Mercedes-Benz. Het interieurconcept is gericht op comfortabel, veilig reizen op een geheel nieuwe manier. Met de REVERSE-stoelen doorbreekt de F 700 de vaste stoelopstelling van limousines, deze maakt het mogelijk om individuele zitposities te kiezen. Er kan worden gekozen uit met de rijrichting mee of tegen de rijrichting in, met maximale ruimte en comfort van hoog niveau.
Toekomstvisie
Zo geeft de F 700 opnieuw impulsen voor de technologische toekomst van Mercedes-Benz, zoals ook alle eerdere studiemodellen dat deden.