Al 29 jaar lang is de G-klasse in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie. Daarmee is de G-klasse het langst lopende model van Mercedes-Benz ooit. Hoewel het uiterlijk van de G-klasse - op kleine wijzigingen na - heeft stilgestaan, is de onderhuidse techniek de afgelopen drie decennia keer op keer aangepast om met z´n tijd mee te kunnen. Ook nu heeft Mercedes de G-klasse weer gemoderniseerd. De uiterlijke aanpassingen zijn beperkt gebleven, om het karakter van de grote terrein-SUV te behouden. Een nieuwe grille met drie lamellen en nieuw ontworpen lichtmetalen wielen waren volgens Mercedes-Benz genoeg.
Verbeterde telematica Onderhuis zijn door Mercedes de meest wijzigingen doorgevoerd. Zo beschikt de G-klasse nu over nieuwe en gebruiksvriendelijke telematica. Standaard is een Bluetooth®-verbinding voor de mobiele telefoon aanwezig, als optie is een nieuwe media-interface leverbaar. Een CD-wisselaar voor zes CD's, dubbele tuner, snelheidsafhankelijke volumeregeling en een toetsenbord zijn standaard op de G 320 CDI-diesel. De G 500-versies worden geleverd met het infotainmentsysteem COMAND APS. Deze is tevens voorzien van een ingebouwde wisselaar voor zes DVD's, een harddisknavigatie met opslagfunctie en spraakbesturing. Het systeem kan ook worden gecombineerd met een TV-ontvanger en een achteruitrijcamera. Als optie is het Harman Kardon-surroundsoundsysteem met twaalf luidsprekers en een vermogen van 450 Watt leverbaar.
Motorvarianten De Mercedes-Benz G-klasse is leverbaar in drie carrosserievarianten (Kort, Lang, Cabrio). Wie wil dieselen kan kiezen voor de G 320 CDI met V6-dieselmotor. Deze levert 224 pk en en 540 Nm koppel. Mensen met benzine in hun bloed hebben de keuze uit de twee achtcilinders. De G 500 is nu leverbaar met de nieuwe 5.5 liter V8-motor die 388 pk levert. Hiermee sprint de G 500 vanuit stilstand in 5,9 seconden naar de 100 km/h. Tevens krijgt het topmodel, de G 55 AMG, meer vermogen en levert nu 507 pk. Prijzen beginnen bij € 105.930,-.