Uiterlijk vallen er weinig verrassingen te noteren. De nieuwe M borduurt voort op het thema van de vorige generatie. Alleen zijn de scherpe kantjes vervangen door rondere vormen. De opmerkelijke C-stijl (aan de achterdeur) is gebleven, terwijl de dakstijl achteraan verborgen zit achter glas.
Knappe cockpit
De afwerking van het interieur tilt de hele M-klasse een niveau hoger. Het grote beeldscherm, hoog in de middenconsole, domineert het uitzicht. Een combinatie van leder, hout en metalen inlegplaatjes bezorgen het geheel een luxueuze uitstraling.
6 l/100 km
De 250 CDI, een 2.2 viercilinder turbodiesel, vormt het instapmodel en is goed voor 204 pk. Mercedes geeft een gemiddeld verbruik op van 6 l/100 km, een spectaculair cijfer voor een SUV van deze omvang. Daarboven neemt de 350 CDI plaats, 258 pk sterk. Om even de evolutie te duiden: diens verbruik daalt van 8,9 liter naar 6,8. De M 350 benzine ziet zijn vermogen klimmen van 272 pk naar 306 pk, terwijl het verbruik daalt van 11,4 naar 8,5 l/100 km.
De grote verbruikwinst is op het conto te schrijven van start/stop, een verbeterde zeventraps automaat, meer elektrisch aangedreven bedieningen en meer lichtgewicht materialen. Zo zijn de flanken opgetrokken uit aluminium en de boordinstrumenten uit magnesium. De diesels voldoen dankzij een SCR-katalysator aan de Euro6-uitstootnormen.
On&Offroad
Voor het eerst biedt Mercedes een ‘On&Offroad’ pakket aan, waarbij de bestuurder kan kiezen uit 6 instellingen die de M beter doen reageren op de omstandigheden. Dat gaat dan van normaal rijden, over zwaar terrein, tot winter en sport.
Samen met het Active Curve System zorgt dat voor een verbeterde wegligging op asfalt. Hiermee zijn we al in de optielijsten aanbeland, die de factuur de hoogte injagen. Op de exacte prijzen van de nieuwe M moeten we wel nog even wachten.