‚Boarding pas aub?’
Mercedes verwijst zelf naar de voorste zitplaatsen als ‚captain’s chairs’ en achteraan vind je de ‚executive seats’. De Maybach S-klasse is nog eens 20 centimeter langer de lange versie van de S-klasse. Je verwacht aan de achterdeur een boarding pass te moeten tonen. Of toch minstens een VIP-bandje.
Eigen kussens en eigen parfum
Skoda verbaasde ons ooit met een ingebouwde paraplu in de Superb, en Citroën probeerde al eens te overtuigen met geurtjes in de C4. Maybach doet dat een tikkeltje anders. De beide stoelen achteraan kunnen zoals in first class een rusthouding krijgen, waarbij de rugleuning liefst 43 graden naar beneden kan. Wie rust, kan best wel een kussen gebruiken. Ook daar is aan gedacht.
Stressvolle dag gehad? Geniet dan even van de licht rokerige, licht houterige toets die het exclusief voor de Maybach ontwikkelde parfum Agarwoord verspreidt. Het verwijst naar het typisch geurende agarhout.
Champagne uit de Robbe & Berking bar
Ja, ook een Maybach heeft nog een optielijst. Daarop vind je de bar die vervaardigd is door Robbe & Berking, zilversmeden uit Flensburg die doorgaans hun stempel drukken op het betere bestek aan boord van het betere yacht. Een bekende omgeving dus, voor Maybach-eigenaren. Die zullen vast de handgemaakte fluitjes op zilveren voet waarderen.
Burmester en IWC
IWC verzorgde het uitzicht en de afwerking van het analoge klokje, waarvan de cijfers en de wijzers in edelmetaal zijn gemaakt. Je moet de tik van de wijzers kunnen horen. Mercedes belooft dat de Maybach de stilste auto ooit wordt. Om twijfel helemaal uit te sluiten, beschikt hij via microfoons en luidsprekers over een systeem dat de gesprekken versterkt.
Geen gewone luidsprekers natuurlijk. Tegen betaling kan je bovendien genieten van een Burmester 3D surround systeem waarvan de tweeters in de zijstijlen uit de behuizing komen om dichter bij de passagiers het ultieme geluid te geven. Met dank aan 24 speakers en versterking over 24 kanalen voor in totaal 1.540 Watt. B&O zegt u? Pffft.
Leder en hout
Plastic? Hemel nee. De Maybach baadt in een overweldige hoeveelheid Nappaleder. Die kussentjes in het leder? Speciaal voor Maybach ontwikkeld. Zelfs het leder aan de deuren is met de hand gestikt. Daarnaast is er keuze uit hout of chroom voor de resterende plekjes. Helemaal plasticvrij is hij toch niet. Midden volgend jaar kan hij ook een pianolak krijgen. Daarbij krijgt de houtinleg lijntjes van 0,8 mm breed gefreesd. Daarboven komt een plastic laagje dat het extra diepte en meer glans geeft. Wel plastic dus, maar geen gewoon plastic.
De prijs voor zoveel moois? De Mercedes-Maybach S600 (530 pk) zou beginnen rond 200.000 euro. Er komt ook een S500 (455 pk), maar wie wil die nu?