Maar dit is dan ook niet zomaar een viercilinder. Toen Mercedes in 2008 de 250 CDI onthulde, was duidelijk dat deze 2.1 met zijn 500 Nm koppel tot heel wat in staat was. Dat heeft hij intussen in de C-klasse en de E-klasse reeds afdoend bewezen. Zijn grootste gebrek in het begin was zijn vijftrapsautomaat, maar dat is een moderne zeventraps geworden in deze S-klasse.
De 250 CDI wordt het instapmodel in de S-klasse, al ben je met 78.650 euro (en 85.305 euro voor de lange versie) nog steeds een flinke smak geld kwijt. Dat is bijna 2.000 euro minder dan een S 350 CDI kost, en met een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 gr/km (in een S-klasse!) valt hij aan de pomp nog een stuk zuiniger uit dan de zescilinder.
100 in 8,2 seconden
Het beste nieuws is dat je hem geeneens traag kunt noemen. Mercedes geeft een sprint van 8,2 seconden om 100 te halen, en dat is toch nog behoorlijk snel. De top bedraagt 240 km/u, een ook dat is meer dan behoorlijk. Dankzij een dubbele turbo beschikt hij al bij 1.600 opm over zijn maximum koppel.
S 350 Bluetec
Voor wie het dan toch echt een zescilinder moet zijn, Mercedes heeft de 3.0 turbodiesel in de S 350 aangepakt. Die is nu goed voor 258 pk en 6,8 l/100 km. Hij werkt met het AdBlue additief, waardoor hij een van de properste diesels op de markt is.
Bent u op zoek naar een tweedehands Mercedes ? Zie onze Mercedes occasies.
i