In een gewone S Coupé loopt u al het risico om op te vallen in het verkeer. Met de AMG-versie van de enorme coupé is dat gewoon onafwendbaar. Vooraan zijn de lamellen in het radiatorrooster ontdubbeld en van chroom voorzien. In het midden prijkt een enorme ster. Standaard rust hij op 19-duims velgen en achteraan steekt een diffusor onder de bumper waar vier uitlaten vechten om een plaatsje. Goed geplaatste geluidskleppen moeten hem van een soundtrack à la Wagner voorzien. Nee, discreet doet hij niet.
Luxe en sport
Aan boord blijft het klassieke AMG-recept behouden: de bestuurder moet zich kunnen wentelen in luxe maar ook sportieve aspecten terugvinden, zoals de inlegplaatjes in carbon. De pedalen zijn in aluminium afgewerkt en de sportstoelen moeten een goede steun verlenen. Enzovoort. Dit is de enige S-klasse waarvan de teller 330 km/u aangeeft. Dat wil wat zeggen.
De S63 AMG basisversie krijgt een 5.5 biturbo V8 met 585 pk en 900 Nm. Maar die wordt toegeknepen aan de traditionele 250 km/u-grens. Wie voldoende centen neertelt voor het AMG Driver pack, ziet die grens opgetrokken tot 300 km/u.
3,9 seconden
Ten opzichte van de CL63 AMG komt hij krachtiger uit de hoek, en dat is niet uitsluitend aan de motor te danken. Voor het eerst biedt Mercedes hem ook aan met vierwielaandrijving en die kan in 3,9 seconden aan 100 km/u staan. De achterwielaangedreven versie heeft 4,4 seconden nodig.
Bij de opties lijsten we nog 20-duimsvelgen op, carbon-keramische remmen en de Magic Body Control die net als in de S-klasse het wegdek scant en al op voorhand de ophangingskarakteristieken aanpast.
Eind juni gaan de orderboekjes open. De prijs bij ons staat nog niet vast, maar in Duitsland moet je al vast rekenen op 160.000 euro.