Mercedes is al enkele weken onze aandacht aan het aanwakkeren met plaagstootjes. Foto’s ook waaruit de zorg voor detail voor het nieuwe product duidelijk blijkt. Of wat gedacht van een volledig uit aluminium structuur?
Ster op dieet
Het resultaat van het vele trimwerk is een gewichtsbesparing van liefst 140 kg in het geval van de SL 500, en 125 kg in het geval van de SL 350. Dit weerhoudt de nieuwe SL er niet van om flink te groeien: 5 cm langer (4,61 m) en liefst 6 cm breder (bijna 1,91 m).
De winst op de weegschaal en mechanische aanpassingen leveren ook winst aan de pomp op. Zo geeft Mercedes voor de SL 350 (V6, 306 pk, 0-100 km/u in 5,9 sec), 1.685 kg zwaar, een gemiddelde van 6,8 l/100 km op, een verbetering van 24%. De SL 500 met zijn 4.7 V8 (die een 5.5 vervangt) beschikt over 435 pk (+12%) en 700 Nm (voorheen 530). Hij haalt 100 in 4,6 sec (-0,08 sec) en ziet zijn verbruik zakken met 22%. Het dalend verbruik is deels te wijten aan de integratie van een start/stop-systeem en deels aan de introductie van de 7-traps G-Tronic Plus automaat.
Echte SL
Met de gewichtsvermindering vult de SL zijn naam opnieuw wat beter in. SL staat namelijk voor ‘Sport Leicht’. Zowel dat sportieve als dat lichte komt dankzij de nieuwe structuur nu beter tot uiting. Dankzij de stijvere opbouw, moet hij meer uitblinken in het bochtenwerk.
Prijs is niet light
We wachten nog op de juiste lanceringsdata en prijzen voor de Belgische markt, maar beschikken wel al over de Duitse prijzen, doorgaans een goede graadmeter. De SL 350 zal 93.530 euro kosten, de SL 500 kost 117.095 euro. Door de hogere BTW komt er bij ons altijd nog wat bij.