‘Black Series’ is bij Mercedes al sinds 2006 in gebruik. Vier AMG-modellen mochten zo hun exclusieve karakter en extra pk’s kracht bij zetten. Er was al een SLK 55 AMG, een CLK 63 AMG, een SL 65 AMG en tot slot een C 63 AMG ‘Black Series’. Vanaf juni volgend jaar wordt de familie uitgebreid met de SLS. Met zijn 631 pk is dit meteen ook de krachtigste. Hij moet alleen de elektrische SLS laten voorgaan met 750 pk.
Meer vermogen, minder gewicht
Ten opzichte van een ‘gewone’ SLS, kan de ‘Black Series’ op 60 pk meer rekenen. Bovendien is de begrenzer opgetrokken van 7.200 opm naar 8.000 opm. Om dat in goede banen te leiden, kreeg de motor onder meer aangepaste nokkenassen en een directere luchttoevoer. Ook de koeling van olie en water diende aangepast. De 6.3 V8 en de zeventraps dubbelekoppelings versnellingsbak kregen een gasdemper die tegendruk geeft om zo lastwisselreacties op te vangen. Zin voor detail dus.
In 3,6 seconden staat de Black Series aan 100 km/u, wat 0,2 seconden sneller is dan de standaardversie. Wel klopt die laatste hem nipt in topsnelheid: 317 km/u ten opzichte van 315 km/u. De oorzaak ligt bij de kortere eindoverbrenging in de Black Series.
Nieuw sperdifferentieel
Mercedes heeft voor het eerst in een dermate krachtig seriemodel het mechanische sperdifferentieel vervangen door een elektronisch geregeld exemplaar. Volgens Mercedes reageert het nog fijngevoeliger. In totaliteit weegt deze SLS 70 kg minder dan de gewone versie. Het onderstel is nog wat stijver afgesteld, en hij beschikt over een nieuwe bandenset-up. Vooraan krijgt hij 275/35 19 duims Michelin Sport-banden. Achteraan worden dat 325/30 20-duimers. 402 millimeter grote keramische remschijven zorgen voor de bijtkracht van een pitbull.
Van buiten doet de Black Series wat denken aan de GT3-raceversie van de SLS. Zo heeft hij een flinke spoiler op de koffer, verduisterde koplampen en een zwarte rand rond de achterlichten. Zowel vooraan als achteraan zijn flink wat details in carbon uitgewerkt. In het aero-pakket staat de spoiler vast vergrendeld op de koffer. Het goudgeel is overigens een exclusieve kleur voor de Black Series, naast zes standaardkleuren.
De prijs is nog niet bekend. Wel valt op dat je het in de Black Series zonder navigatiesysteem moet doen. Dat spaart zes kilogram uit. Het kan wel in optie worden toegevoegd. Ook de kuipstoelen omvatten het lichaam veel beter, en ze wegen 15 kg minder.