De Vito – in de 3,5 ton-klasse – komt met drie lengtes, twee mogelijke wielbasisafstanden en drie aandrijvingen. Als Vito Mixto combineert hij twee zitrijen met een gesloten laadruimte. Als Tourer kan hij een minibus met acht plaatsen worden. Naast de klassieke achterwiel- en vierwielaandrijving, biedt Mercedes nu ook een voorwielaandrijver aan, samen met een 1.6 diesel met 88 pk of 114 pk. Die motor krijgt Mercedes geleverd door Renault.
Zeventraps automaat
Voor het steviger werk schakelt Mercedes over op achterwielaandrijving en de eigen 2.1 viercilinder diesel (136 pk tot 190 pk). De versie met 163 pk is tevreden met 5,7 l/100 km. De vierwielaangedreven Vito komt standaard met zeventrapsautomaat.
Aan de binnenkant heeft Mercedes gezorgd voor stoelen met brede kussens en nog meer verstelmogelijkheden. Met zijn vele bedieningsknoppen heeft hij meer weg van een auto dan van een bestelwagen. Veel snufjes zijn wel tegen meerprijs.
Veiligheid
De zijwindassistent komt wel standaard. Hierdoor gaat hij zelf een correctie uitvoeren bij het inhalen van bijvoorbeeld een vrachtwagen. Het systeem maakt gebruik van het ESP, eveneens standaard. Andere elektronische assistenten zijn opties.
In oktober komt hij op de markt. In Duitsland wil Mercedes de Vito 109 CDI met 88 pk diesel aanbieden aan 21.400 euro. Voor ons land zijn nog geen prijzen bekend. (mh/sp-x)