Vanuit de logica van BMW valt de komst van deze Mini perfect te verklaren. Met zijn vele varianten wil het merk zijn Mini's aantrekkelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek. Door twee volwaardige deuren toe te voegen, wordt de Mini nu plots wel interessant voor mensen die voorheen wel gecharmeerd waren door zijn imago en uitstraling, maar hem moesten laten staan omdat hij niet praktisch genoeg was.
Meer ruimte
Door in de lengte 16,1 centimeter toe te voegen (3,98 meter in totaal), en 7,2 cm extra wielbasis te integreren, zijn die praktische problemen opgelost. Die extra centimeters in de wielbasis komen allemaal de passagiers op de achterbank ten goede. Zeg maar een upgrade van economy naar business. Er is ook 1,5 cm meer hoofdruimte en 6 cm meer breedte. Hierdoor kan Mini nu ook een achterbank voor drie personen aanbieden. Wie met vijf reist, heeft koffer nodig. Die is met 67 liter gegroeid, naar 287 liter.
Zoals de tweedeurs
Voor het overige kan u vertrouwen op wat u weet over de klassieke tweedeurs Mini. De vierdeurs neemt dezelfde uitrustingen en motoren over, behalve de basisversies One en One D. Er komen dus drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren. Bij de diesels loopt het vermogen van 116 tot 170 pk, bij de benzines wordt dat 136 tot 192 pk. Volgens de Duitse logica met zijn RS'en, M's en AMG's, zien we niet in waarom er op termijn geen John Cooper Works met vier deuren in zit. De juiste prijs is ons nog onbekend, wel zal hij meer kosten dan de tweedeurs. Reken dus maar op basisprijzen die boven 20.050 euro uitstijgen.