De 4,95 meter lange Concept-ZT is het resultaat van Mitsubishi's studie naar een grote sedan in de premiumklasse. De Concept-ZT wordt aangedreven door een opvallend sterke - en ook opvallend schone - 2,2 liter turbodieselmotor. Het is een motor waarin alle op dit moment beschikbare technische kennis is verwerkt en die opnieuw duidelijk maakt dat het tijdperk van vervuilende diesels voorbij is. De viercilinder ademt via zestien kleppen, maakt gebruik van zaken als variabele inspuiting en variabele geometrie en directe inspuiting onder hoge druk volgens het common rail-principe (gebruikmakend van piezo-elektrische injectoren). Deze ingrediënten zijn goed voor een maximum vermogen van 140 kW en een koppel van maar liefst 400 Nm.
Techniek
De krachtbron is gekoppeld aan Mitsubsihi's nieuw ontwikkelde Twin Clutch SST versnellingsbak. Deze zorgt voor een soepele overdracht van het beschikbare motorvermogen en een vlotte acceleratie, zowel op de snelweg als in stadsverkeer. Tegelijkertijd bewaakt de transmissie het brandstofverbruik, door telkens de optimale overbrengingsverhouding te kiezen. De Concept-ZT maakt bovendien gebruik van Mitsubishi's S-AWC systeem, dat op de vooras E-LSD (Electronic Control Limited Slip Differential) en over alle vier de wielen ABS, ASC en de elektronisch geregelde vierwielaandrijving combineert, waarmee de aandrijfkracht, tractie en remkracht optimaal worden gecontroleerd.
Veiligheid van hoog niveau
Van hoog niveau is ook de actieve en passieve veiligheid aan boord van de Concept ZT. De auto waarschuwt zijn bestuurder als deze onbedoeld van rijstrook wisselt (lane-drift warning system) en ondersteunt de bestuurder optimaal met vrijwel alle denkbare elektronica, zoals compacte camera's die de omgeving van de auto in de gaten houden (voorkant, zijkant, achterkant) en een parkeerassistent. En mocht de auto een voetganger raken, dan komt de motorkap automatisch omhoog ter minimalisering van mogelijk letsel.