Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Mitsubishi Evolution X FQ-400 – 3,8 seconden voor Mitsubishi Evo X FQ-400

Onlangs presenteerde Mitsubishi de Evolution X FQ-330 ST en nu al kondigen de Japanners z’n opvolger aan. De Evo X FQ-400 krijgt 400 pk onder de kap en dat alles uit een 2.0 liter ‘turboblokje’.

Jaren domineerde Mitsubishi met de Lancer WRC het hoogste niveau in de rallysport en dat heeft het merk geen windeieren gelegd. Want hoewel ze sinds 2005 niet meer aan het World Rally Championship deelnemen, blijft de Evo een ijzersterk imago hebben. Met name de Britten zijn helemaal lyrisch van de Evolution en daar is het rallykanon dan ook niet aan te slepen.

400 pk en 524 Nm De Evo FQ-330 ST is met z'n 330 pk en 437 Nm al geen stakker, maar de FQ-400 doet daar nog een flinke schep bij bovenop. Maar liefst 400 pk en 524 Nm weet Mitsubishi uit het tweeliter turboblok te persen. Aangezien dit niet zomaar gerealiseerd kan worden moeten er wel de nodige modificaties plaatsvinden ten opzichte van de FQ-330-krachtbron. Een sterkere turbo, een grotere intercooler, speciale injectoren, een gewijzigd uitlaatspruitstuk en een aangepast motormanagement is hier op z'n minst voor nodig. Eenmaal gedaan kan de auto in 3,8 seconden naar de honderd knallen en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h bereiken.

Super-All Wheel Control Om dit geweld enigszins controleerbaar op het wegdek te krijgen wordt het onderstel en de remmerij onder handen genomen en het Super-All Wheel Control (S-AWC) geoptimaliseerd. Het vierwielaandrijvingsysteem is trouwens af te stemmen op drie verschillende ondergronden: asfalt, sneeuw en gravel. Tot slot zal de spoorbreedte worden verbreed en het opgedirkte koetswerk met 30 mm worden verlaagd. Veren en schokdempers van de gerenommeerde merken Eibach en Bilstein garanderen het contact met de weg.

Ook voor België? Ten opzichte van de FQ-330 ST beschikt de FQ-400 over lichtgewicht 18 inch wielen met Toyo high performance-banden, een agressieve neus met frontsplitter, koelopeningen in de motorkap en andere koplampunits. De achterpartij laat zich tekenen door een diffuser van carbon en een enorme centrale eindpijp. En wees gerust, de enorme vleugel op de achterklep zal niet ontbreken. Binnenkort zullen de Britten de FQ-330 ST in de showrooms kunnen verwelkomen. Of dit model ook België aandoet is onduidelijk. Hetzelfde geldt voor de FQ-400. Daar is überhaupt nog niet van bekend wanneer hij komt.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer