Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Mitsubishi Lancer Evolution – Prijzen Mitsubishi Lancer Evolution bekend

De Lancer Evolution is met een vanafprijs van € 59.990,- flink duurder dan zijn voorganger. Maar daar staat een rallywagen voor straatgebruik boordevol (rally)techniek tegenover. Een ware revolutie ten op zicht van de Evo IX volgens Mitsubishi.

De Lancer Evolution X is in drie versies verkrijgbaar. Allereerst is daar de GSR voor minimaal € 59.990,-. De Evolution GSR met Twin Clutch Sport Shift Transmissio - soortgelijk aan de DSG-bak van Volkswagen - kost met € 61.990,- exact tweeduizend euro meer dan het 'instapmodel'. De topversie van het rallymonster, de Evolution MR, verlaat de showroom voor minimaal € 68.190,-. Dat is een flinke som geld meer dan de GSR-versies, maar daar krijg je dan ook een hele dosis aan techniek voor terug. De MR-uitvoering heeft standaard een Twin Clutch Sport Shift Transmissio zesversnellingsbak, Brembo-remschijven (gewichtsbesparing van 1,3 kg per wiel) en gesmede BBS-wielen met speciale high performance banden van Dunlop. Deze banden hebben extra verstevigde wangen en relatief zacht rubber voor betere grip. Bilstein-dempers in combinatie met Eibach-veren verstevigen het hypersportieve weggedrag van de Evo X.

Rallytechniek Dankzij het actieve centrale differentieel (ACD) en de giermoment-regeling (Active Yaw Control) moet je met de Lancer ongegeneerd kunnen ´hoeken´. Het centrale differentieel kent basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw (hoe gladder, hoe meer koppel naar de vooras). Het variëren van het koppel op het linker- en rechterachterwiel door middel van Active Yaw Control, helpt de auto bij het draaien om het 'yaw punt'. Blijkt het maximale verschil in draaimoment (70/30%) op de achterwielen niet genoeg om onder- of overstuur te corrigeren, dan wordt er links- of rechtsvoor enigszins bijgeremd. Alle systemen werken met elkaar samen en worden aangestuurd door een centrale unit. Op de achtergrond waakt een - in fasen uitschakelbaar - elektronisch stabilisatiesysteem (Active Stability Control) over de bestuurder, wanneer het toch dreigt mis te gaan. De torsiestijfheid van de nieuwe Evo is met veertig procent toegenomen wat resulteert in preciezere stuureigenschappen.

Dubbelkoppeling-transmissie De Twin Clutch SST kan zowel automatisch als handgeschakeld worden bediend. Door middel van een schakelaar kan de bestuurder kiezen voor de standen 'sport' of 'supersport', waardoor de transmissie zich instelt op sportief straat- of extreem sportief circuitgebruik.

Potente krachtbron De Lancer Evolution wordt aangedreven door een nieuwe 2.0 liter DOHC MIVEC-motor. Deze motor is twaalf kilogram lichter ten opzichte van z'n voorganger en levert bovendien meer koppel bij lagere toerentallen. Het maximale vermogen van 295 pk komt vrij bij 6.500 tpm. Het koppel bedraagt 366 Nm bij 3.500 tpm. Met deze power accelereert de Lancer Evolution X in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en behaalt 'ie een topsnelheid van 242 km/h. De pret bij rechtuit-snelheden zijn leuk voor de cijfers. Maar de echte pret valt te beleven - en waar de Evolution zijn cult-imago aan heeft te danken - is het tempo waarin de Evo bochten letterlijk opvreet.

Hoge prijs/plezierverhouding Volgens Mitsubishi is de nieuwe Evolution eerder een revolutie dan een evolutie van de bestaande Evo-reeks. De Evo X staat aan het begin van een nieuw tijdperk voor Mitsubishi, waarin de Lancer Evolution een andere rol speelt. Zoals gezegd is de Lancer Evolution verkrijgbaar vanaf € 59.990,-. Ondanks zijn veel hogere prijs ten opzichte van zijn voorganger, zijn er nog steeds weinig auto's die zoveel prestaties leveren voor hetzelfde geld. Binnenkort staat de nieuwe Mitsubishi Evolution bij de dealers.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer