In 2005 presenteerde het Japanse merk op de IAA in Frankfurt de enorm spannende Prototype-S. Een nieuwe kijk van Mitsubishi op de toekomstige hatchback. Vorig jaar werd door Mitsubishi aangekondigd dat de Lancer Sportback in productie genomen werd. Wij hoopten toentertijd dat de uiteindelijke productieversie niet (veel) zou afwijken van het geweldige studiemodel. Recentelijk gaven de eerste tekenen aan dat onze wens in vervulling gaat. Een aantal maanden geleden gaf Mitsubishi alvast een voorproefje in de vorm van de Lancer Sportback Concept.
Lancer Sportback De Sportback draagt voor 70% bij aan de verkopen van het Lancer-model en is daarom één van de belangrijkste modellen van het Japanse merk. De Lancer Sportback is eigenlijk de ´productieversie´ van de spannende Prototype-S uit 2005. Dit model was speciaal ontworpen voor de Europese markt, waar vijfdeurs-modellen zeer populair zijn en 75% van de totale verkopen in het C-segment voor rekening nemen.
Jet Fighter grille Op het gebied van design introduceert de Lancer Sportback een nieuwe variant op de bekende Mitsubishi ´Jet Fighter´-grille. De iets gewijzigde afmetingen van de grille - in combinatie met een matzwarte afwerking en chromen omlijsting - draagt nog steeds bij aan de kenmerkende agressieve neus. Aan de achterzijde volgt het model het designthema van het studiemodel Prototype-S. Dit is terug te zien in de steil aflopende achterklep die aan de bovenzijde is voorzien van een standaard dakspoiler. De ranke achterlichtunits die om de spatborden buigen geven de auto een extra brede look.
Flexibele laadruimte Met een lengte van ruim 4,58 meter lang is de Sportback 1,5 cm langer dan de Lancer Sport Sedan. Mede door de grote achterklep zorgt dit voor veel ruimte in het interieur en de kofferbak. Een in hoogte verstelbare laadvloer en automatisch inklapbare achterzittingen verhogen de flexibiliteit van de Sportback. De kofferruimte meet een inhoud van minimaal 288 liter. Met de laadvloer in z'n laagste stand en de achterbank omgeklapt kan de bagageruimte 1.394 liter bevatten.
Motorengamma De Sportback beschikt over dezelfde motoren als de Sport Sedan. Dat betekent dat klanten de keuze hebben uit drie motoren. De 109 pk sterke 1.5 liter benzinemotor dient als instapper. Aansluitend volgt de 1.8 liter benzinemotor met 143 pk. Wil je een diesel in je sportieve hatchback? Op dit moment kan Mitsubishi alleen de 140 pk sterke 2.0 liter aanbieden. Vanaf volgend voorjaar komt daar een geheel nieuwe dieselstoker bij. Wat versnellingsbakken betreft zijn er vier mogelijkheden: een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een viertrapsautomaat en zestraps CVT.
Lancer Ralliart De Lancer Ralliart vormt de overbrugging tussen een conventionele Lancer en het topmodel, de Lancer Evolution. De Lancer Ralliart is leverbaar in vierdeurs en vijfdeurs-variant. Het uiterlijk vertoont duidelijke sportieve aspiraties met zijn lichtmetalen wielen met graphite grey afwerking, dubbele luchtinlaat boven de bumper en het inlaatkanaal op de motorkap.
Motor van Evolution De motor van de Ralliart is een afgeleide van de Evolution maar levert iets minder vermogen. De 2.0 liter turbomotor levert 240 pk bij 6.000 tpm en 353 Nm aan koppel bij 3.000 tpm. Nog immers prachtige cijfers voor sportief gebruik. De Twin clutch-versnellingsbak uit de Lancer Evo en Outlander is ook verkrijgbaar, maar bevat geen Super Sport-instellingsmogelijkheid. Permanente vierwielaandrijving zorgt voor een goede tractie, maar ook hier geldt wederom dat de meest luxe aandrijving uitsluitend bestemd is voor de Evolution. De Sportback Ralliart moet het zonder Active Yaw Control en Sport ABS doen.
Herft 2008 De Lancer Sportback komt nog aankomende herfst op de markt. Medio 2009 komt de Lancer Ralliart in 4-deurs en 5-deursvariant op de markt. Meer informatie over deze hatchback volgt in oktober, tijdens de Autosalon van Parijs.