De i MiEV Sport maakt gebruik van een unieke Mitsubishi-vinding, waarbij er in de voorwielen elektromotoren zijn aangebracht, die innig samenwerken met een achterin geplaatste, derde elektromotor. Een speciaal ontwikkeld E-4WD systeem coördineert de aandrijving op alle vier de wielen, terwijl een tweede systeem (E-AYC, voor Electric Active Yaw Control) de koppelverdeling tussen de beide aangedreven achterwielen regelt. Daaraan is nog een derde systeem toegevoegd, S-AWC, dat het ABS en de stabiliteitscontrole van de auto aanstuurt. Deze combinatie garandeert veel rijplezier en een goede stabiliteit.
Nette prestaties
Die goede stabiliteit komt mede door de optimale gewichtsverdeling. Handig gebruikmakend van de - zeker gezien de wagenlengte - lange wielbasis (2,55 meter) zagen de Mitsubishi-ingenieurs kans de lithium batterijen in de wagenvloer onder te brengen, terwijl er onder de bagageruimte zelfs een complete aandrijfeenheid kon worden geplaatst. De i MiEV Sport heeft zich tijdens proefritten al bewezen als een uitstekend manoeuvreerbare auto, die bovendien bijzonder vriendelijk voor het milieu is. De i MiEV Sport is met 3,45 meter opvallend compact en, door de toepassing van een aluminium spaceframe, zeer licht van gewicht. De prestaties zijn overigens indrukwekkend: een topsnelheid van 180 km/h en een actieradius van 200 kilometer. De i MiEV Sport is een echte 2+2, met zitplaatsen voor twee volwassenen en twee kinderen.