Naast de i-MiEV CARGO is de PX-MiEV het belangrijkste wapenfeit van de Japanners. Een hele mond voor vol een hybride aangedreven crossover. PX-MiEV staat afgekort voor Plug-in hybrid crossover - Mitsubishi innovative Electric Vehicle.
Design Het meest interessante nieuws ligt zoals bij veel studiemodellen van tegenwoordig onder de motorkap. Toch willen wij hier even ruimte maken voor de exterieurstyling van de PX-MiEV. Het valt ons op dat de grote crossover een zachtaardig karakter en vertrouwde Mitsubishi-looks heeft. Twee kenmerken die de huidige generatie van de Japanse fabrikant mist. Peilt Mitsubishi met deze auto haar nieuwe designrichting of is het slechts een vingeroefening tussendoor. Nieuwe modellen zoals de recent geïntroduceerde (vernieuwde) Outlander en de vorige jaar gepresenteerde (gefacelifte) Colt en Lancer Sportback beschikken over de 'Jetfighter' neus. Zelfs de nog te introduceren crossover krijgt vermoedelijk het agressieve front mee. Weet Mitsubishi wel wat ze wil?
Geavanceerde hybride aandrijving Gelukkig heeft de Japanse fabrikant op het gebied van milieuvriendelijke aandrijvingen geen identiteitscrisis. Het merk beschikt met de i-MiEV al over een volledige elektrische auto en met de PX-MiEV toont Mitsubishi haar plug-in hybride module. Het systeem beschikt over twee elektromotoren van 60 kW en 200 Nm en een 115 pk sterke 1.6 liter benzinemotor. Opmerkelijk aan de hybride module is dat het systeem zowel in serie- en als parallelhybide kan fungeren.
Actieradius van 50 km in EV-mode Onder ideale omstandigheden zal de PX-MiEV volledig elektrisch het asfalt verkennen. Na 50 kilometer afgelegd te hebben trekken de elektromotoren de laatste energie uit de accu's en schakelt de Mitsubishi de benzinemotor bij om de elektromotoren van stroom te voorzien. De 115 pk sterke krachtbron treedt zodoende op als generator. Vraagt de bestuurder echter om meer vermogen dan kan de module ervoor kiezen de kracht van de 1.6 liter motor ook in te zetten voor de aandrijving. Het systeem schakelt dan om van serie naar een parallel aandrijving. Eenmaal aangekomen op de bestemming kan de gebruiker de accu's via speciale aansluitingen weer van energie voorzien. Het gemiddelde verbruik van de PX-MiEV ligt op 1 liter per 50 km.
cocochi-interieur Ook in het interieur hebben de ontwerpers van het Japanse concern veel aandacht gestoken. Het futuristische gevoel is hier duidelijk aanwezig zoals het goed past bij Japanse studiemodellen. De informatie voorziening is wellicht wat overcompleet, maar het geheel oogt opvallend rustig. Mitsubishi noemt het zelf 'cocochi', wat vrij vertaal 'knus' betekent. Bijzonder zijn ook de stoelen van de PX-MiEV die niet alleen allergie vrij zijn, maar ook bacteriën afbreken.
Technologie De PX-MiEV heeft naast de hybride module nog een aantal technische hoogstandjes onder de pet. Zo beschikt het studiemodel over het 'New Multi-aroud Monitor', een systeem die samen met camera een goed beeld geeft van de ruimte om de auto. Ideaal voor het inparkeren! Ook is de PX-MiEV uitgerust met het Driving Safety Support System (DSSS (level II)). Deze geavanceerde veiligheidsvoorziening pikt middels een on-board-ontvanger signalen op van bakens langs de weg. Het systeem waarschuwt vervolgens de bestuurder wanneer andere voertuigen of voetgangers zijn ontdekt door de sensoren en camera´s langs wegen, kruisingen en andere gevaarlijke plekken. Het systeem wordt momenteel gepromoot door de Japanse politie.