Wat de dimensies betreft ontsnapt de nieuwe Mercedes S-Klasse alleszins aan downsizing. Het koetswerk werd zelfs aanzienlijk langer (+ 4 cm) en meet nu 5,25 m tussen de bumpers. Er is ook een ‘korte’ versie afgeleid die een 13 cm ingekrompen wielbasis heeft en vooral achteraan wat minder beenruimte biedt. Daarmee is de ambitie van Mercedes duidelijk: de S-Klasse moet zijn status van toplimousine bevestigen en meteen een alternatief bieden voor de ter ziele gegane Maybach.
Hot stone massage
Om dat plaatje te bevestigen zijn er resem aan snufjes en gadgets voorzien om de luxe en het comfort aan boord van de S-Klasse te verzekeren. Wat dacht u van de ‘Air-Balance’, een gesofisticeerde klimaatregeling met parfumverspreider, of de ‘Energizing’-massagefunctie met 14 opblaaskussens met warme lucht waarmee het principe van een hot stone massage nagebootst wordt?
Evenals de luxe wordt het technologisch vernuft het visitekaartje van de nieuwe S-Klasse. En dat komt terug in elk aspect van de limousine. Heel zichtbaar is bijvoorbeeld het intensief gebruik van LED’s voor de verlichting aan de buiten- en de binnenkant van het voertuig, die dankzij meer dan 500 diodes veel efficiënter en energiezuiniger werd. In de cockpit valt vooral het grote informatiescherm met dubbel display op. Links staan de tellers en rechts een aanraakscherm voor de bediening van de boordfuncties, zoals de navigatie met Google Maps, communicatie, multimedia, airco en voertuiginstellingen.
Magic Body Control
Uiteraard is de S-Klasse ook voorzien van een arsenaal veiligheids- en rijhulpmiddelen, met enkele primeurs. Zo heeft de bestuurder door een systeem van radars en camera’s een 360° zicht rond de wagen en scant de ‘Magic Body Control’-ophanging met een dubbele camera continu het wegdek op zoek naar oneffenheden om indien nodig automatisch de luchtvering aan te passen om het rijcomfort aan boord van de S-Klasse ten alle tijden te verzekeren.
Bij de lancering zijn vier motorisaties verkrijgbaar zijn. Het instapmodel wordt de S 350 BlueTec diesel. Verder zijn er twee hybrides: de S 400 Hybrid met een 306 pk sterke V6 en de S 300 Hybrid met een viercilinder goed voor 204 pk. Bovenaan het gamma prijkt de S 500 met een ‘goede oude’ V8 met 455 pk onder de motorkap.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz
Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz S tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz S, en een selectie van tweedehandse