Met een lengte van 4,46 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1,49 meter is de nieuwe Prius nagenoeg even groot als zijn voorganger. Maar door het hoogste punt van het dak zo’n 10 cm horizontaal naar achteren te verschuiven ontstaat er meer (hoofd)ruimte. Ook de wielbasis is met een lengte van 2,70 meter gelijk gebleven. Zelfs het uiterlijk lijkt in eerste instantie niet onder handen te zijn genomen. Toch is deze derde generatie kakelvers van de tekentafel afgekomen. Het koetswerk, platform en de krachtbron zijn allemaal opnieuw ontworpen. Het resultaat? Een stillere, completere, ruimere en meer gestroomlijnde (CW-waarde 0,25) Prius.
Touch Tracer Standaard staat de Prius op 15 inch lichtmetalen wielen en 17 inch wielen zijn tegen meerprijs leverbaar. Middels de achteruitrijcamera en de intelligente parkeerhulp worden beschadigingen aan de auto tijdens het inparkeren voorkomen. Om over deze hulp te beschikken moet men overigens wel eerst het optionele navigatiesysteem aanschaffen. Andere leuke features zijn er in de vorm van het zogenaamde Touch Tracer. Deze geeft in het instrumentarium het icoontje weer van de functie die de berijder via het multifunctionele stuurwiel bedient. Zo houdt de bestuurder z´n ogen beter op de weg en dat draagt bij aan de veiligheid. Verder is er nog de ECO-indicator die de bestuurder feedback geeft over zijn (zuinige) rijgedrag.
Veiligheid Wat betreft veiligheid is de Prius voorzien van de zeven airbags (waaronder een knie-airbags), ABS, EBD, remassistent, traction control en VSC (ESP van Toyota). Het Dynamic Radar Cruise Control System bevat tevens het Lane Keep Assist, dat een waarschuwing geeft wanneer de bestuurder onbedoeld van rijbaan wisselt. Tot slot is en nog het Pre-Collision System, een systeem dat de gordels en de remmerij alvast ´gereed zet´ wanneer er gevaar dreigt. Het nieuwe platvorm en de gemoderniseerde ophanging draagt bij aan het verbeteren van de wegligging. En voor extra actieve veiligheid zorgen voortaan schijfremmen rondom, terwijl de vorige achter nog was uitgerust met trommelremmen. Nieuw is de LED-techniek in de verlichtingsunits. En de airconditioning is zo verbeterd dat de gewenste tempratuur binnenin eerder bereikt wordt en zodoende zuiniger omspringt met accuenergie.
Hogere prestaties Om de prestaties te verbeteren ligt er onder de motorkap voortaan een 1.8 liter viercilinder in plaats van een exemplaar met 1.5 liter inhoud. Deze levert een vermogen van 98 pk (was 77 pk) en in combinatie met Toyota’s zo goed als nieuwe Hybrid Synergy Drive 136 pk. Wanneer de Prius enkel op elektriciteit rijdt is er 80 pk voorhanden. Dankzij het toegenomen vermogen is de acceleratie van 0-100 km/h met ongeveer één seconde verbeterd. De exacte cijfers blijven nog even uit, want Toyota heeft deze van de Europese versie nog niet bekendgemaakt. Ook de daadwerkelijk verbruik- en uitstootcijfers ontbreken nog. Toyota laat weten dat de Amerikaanse versie omgerekend een brandstofverbruik kent van 4,7 liter per 100 kilometer, maar daarmee zou de derde generatie Prius minder zuinig zijn dan zijn voorganger...
Zonnecellen De Prius geeft de bestuurder te kiezen uit drie rijstanden. In de eerste modus is het mogelijk enkel op elektriciteit een kleine twee kilometer te rijden met een beperkte snelheid. De Power Mode gooit iets meer gewicht in de schaal, waardoor er sportiever gereden kan worden. Tot slot is er de Eco Mode, welke de berijder helpt een zo optimaal mogelijk verbruik te realiseren. Voor wie het verbruik niet zuinig genoeg kan zijn, moet zijn Prius uitrusten met een zonnepaneel. Deze bevindt zich op het dak ter hoogte van de achterpassagiers en koelen het interieur tijdens het stilstaan op warmere dagen. Zo hoeft de airconditioning minder energie te leveren om de temperatuur binnenin op een aangenaam niveau te krijgen. Bovendien is de airco op afstand in te schakelen, zodat het interieur al op het gewenste aantal graden gebracht kan worden voordat de bestuurder op pad gaat.
Honda Insight De nieuwe Toyota Prius staat vanaf deze zomer in de showrooms. We zijn benieuwd of het Toyota wederom lukt Honda - met de eveneens nieuwe Insight - het hoofd te bieden. Tijdens de eerste generatie van beide hyridemodellen was de Prius alleenheerser in zijn segment, maar ditmaal zal het niet zo makkelijk worden. Beide nieuwelingen zijn voortaan erg aan elkaar gewaagd. Honda belooft dat haar nieuwe hybridemodel een stuk goedkoper zal zijn dan de Toyota. Echter heeft de laatste op zijn beurt de afgelopen jaren een ijzersterk imago verworven. En dat is ook veel waard.