Flexibiliteit en 'vrijheid' zijn aangename voordelen van het rijden op een motorfiets maar wat veiligheid betreft kan men beter de auto nemen. Zeker in het steeds drukker wordende stadsverkeer waar je toch vooral afhankelijk bent van een andermans rijstijl. Met dit in het achterhoofd heeft Nissan de Land Glider ontwikkeld, een studiemodel die de sterke kanten van beide voertuigen bundelt.
Meer motor dan auto De Nissan Land Glider is 310 cm lang, 110 cm breed en 142 hoog en is meer motor dan auto. Naast het plaats bieden aan maximaal twee personen lijkt de manier waarop de Land Glider de bocht omgaat toch vooral op dat van een tweewieler. Ook al heeft het vier wielen. Om bochten te nemen kantelt de Land Glider namelijk maximaal 17 graden naar links en rechts. Sensoren berekenen de maximale snelheid, de mate van stuuruitslag en de hellingshoek. Het enige dat de bestuurder moet doen is het stuurwiel de juiste kant op bedienen. Een botsing met andere voertuigen is theoretisch onmogelijk door een systeem dat obstakels detecteert en deze ontwijkt.
Zero-emission De aandrijving wordt verzorgt door een tweetal elektromotors die ook bij de Land Glider wordt gevoed door een pakket met lithium-ion batterijen. Bijzonder is het oplaadsysteem van de accu's. Deze is namelijk draadloos waardoor een stekker in het stopcontact steken niet nodig is. Handig als je boodschappen aan het doen bent bij de supermarkt. De benodigde infrastructuur moet natuurlijk wel ter plekke aanwezig zijn.
De Nissan Land Glider wordt gepresenteerd tijdens de Tokyo Motor Show die eind deze maand plaatsvindt. Specificaties van de motorauto worden dan bekend gemaakt.