Helaas was op dat moment alleen een silhouet zichtbaar want de auto’s stonden nog onder de lakens… Eenmaal binnen, was er een gezonde spanning waarneembaar. Er stonden tientallen spinfietsen klaar, het licht was gedimd en er hing een mysterieuze sfeer, mede veroorzaakt door de theaterrook. We werden verzocht om plaats te nemen op de spinfietsen, want sportiviteit en dynamiek stonden vandaag centraal. En daar was geen woord over gelogen…
Een buitengewoon spetterende productie schetterde door de immense studio. Op twee enorme schermen, die achterelkaar hingen werden dynamische beelden van de nieuwe Astra vertoond, gecombineerd met de schaduw van een danseres op het voorste scherm. Al dit spektakel werd versterkt door keiharde muziek. In de finale van dit schouwspel werd het doek van de Astra getrokken, door het dynamische intro leek het alsof we live bij de geboorte aanwezig waren.
Nu was het tijd om te gaan rijden, tijdens een mooie rit via Apeldoorn naar Vierhouten hadden wij de kans om zowel de benzine als de diesel variant eens grondig aan de tand te voelen.
Interieur Het interieur van de Astra heeft behoorlijk wat weg van dat van de Opel Insignia. Ook in de materialen die gebruikt zijn zitten veel overeenkomsten. Het dashboard is duidelijk om de voorpassagiers heen gebouwd en dit geeft een veilig gevoel. De middenconsole is gevuld met een veelheid aan knoppen voor de audio, navigatie en klimaatbeheersing.
Naast de prima zittende standaard stoelen, zijn er ook speciale sportstoelen leverbaar waarbij onder meer de lengte van de zitting variabel is. De stoelen zitten buitengewoon goed, ook lange mensen en mensen met rugproblemen kunnnen nu comfortabel zitten in de Astra. Waar eerder alleen grote modellen uitkomst boden voor een goed zitpositie en comfort, doet de Astra hier toch echt niet onder voor menig grote auto. Leuke details zijn de kleine ruitjes bij de A en C stijl van de auto. De ruitjes aan de voorzijde zorgen voor goed zicht bij inparkeren, maar hierdoor zijn de buitenspiegels wel wat vreemd gepositioneerd. Echter storend is dit niet.
Het achterste ruitje zorgt voor een beter zicht op de dode hoek. Ook een leuke feature is de binnenverlichting van het sportmodel. Met één druk op de knop zijn de sport instellingen voor het onderstel beschikbaar, maar ook de interieurverlichting in het dashboard en achter de knoppen veranderd van wit naar rood. Dit geeft direct een sportieve boost aan het interieur!
Motoren Aan de basis staat een 100 pk sterke 1.4 (A-label) benzinemotor. Vlak daarboven staat de 1.6 met 115 pk en als topmodel is er de 1.6 turbo die met 180 pk sportief voor de dag komt. Nieuw is de 1.4 Turbo, een benzinemotor die 140 pk levert en een koppel levert van 200 Nm tussen 1.850 en 4.900 rpm/min. Dat belooft het nodige met betrekking tot trekkracht en rijplezier. Opel meldt een top van 205 km/h en een acceleratie naar honderd in 9,7 seconden.
De dieselmotoren starten bij de 1.3 CDTi die 95 pk levert en een CO2-uitstoot heeft van 109 g/km. Deze versie valt overigens in de 20% bijtelling regeling. Het topmodel van de dieselmotoren is de 160 pk sterke 2.0 liter met een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km. Daar tussenin zit de 1.7 CDTi met 110 of 125 pk. De sterkste dieselmotor haalt een top van 195 km/h en acceleratie naar 100 km/h in 11,5 seconden.
Resumé Opel heeft met de Astra een troef in handen om haar positie in het middenklasse segment enorm te versterken. De auto is veel sportiever en opvallender dan zijn voorganger en zal daarom naast de trouwe Astra rijder, ook een veel jonger publiek aanspreken. Ook in de lease is de nieuwe Astra een goede keuze, wat bijtelling betreft. De Astra is er al vanaf € 18.495,-