Opel heeft serieus werk gemaakt van de fonkelnieuwe Astra. Mooie vloeiende lijnen maken de hatchback tot een dynamische verschijning. Duidelijk is Opel's huidige designtaal met het vleugelmotief en de karakterlijn in de flanken zichtbaar. Designeigenschappen die met de Insignia werden ingezet en nu het huidige familiegezicht van Opel tekenen. Het sterke 'cab-forward'-design (de steile voorruit en de aflopende daklijn) moeten de Astra meer uitstraling geven. En Opel is daar inderdaad in geslaagd, want de nieuwe generatie mag er zeker wezen. Ook in het interieur komen het vleugelmotief en de karakterlijn terug. Helaas heeft Opel hier officiële foto's van vrijgegeven, maar bewonderen kunnen we het met enige fantasie al wel. Duidelijk heeft de Insignia ook hier een voorbeeldfunctie gehad.
Mechatronische chassis Met een lengte van 4,42 meter is de nieuwe generatie iets langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 71 mm gegroeid. Niet bijster veel, en toch belooft Opel dat er zowel voor- als achterin meer ruimte en comfort voor handen is. Verder beschikt de Astra over enkele comfort- en veiligheidselementen die nieuw zijn in de compacte klasse. Zo is er het nieuwe mechatronische chassis, die de wendbaarheid en stabiliteit aanzienlijk verbeteren zonder concessies te doen op het comfort. Het chassis kan optioneel worden gecombineerd met Opel´s elektronische 'FlexRide', die de bestuurder de keuze tussen drie rijstanden (standaard, Sport en Tour) biedt. Bovendien past het systeem zich continu aan de rijstijl en -omstandigheden aan.
Bijzondere verlichting Het debuteert reeds in de Insignia en straks is Advanced Forward Lighting met bi-xenonkoplampen ook verkrijgbaar op de nieuwe Astra. Deze verlichtingstechniek past de intensiteit en het bereik van de lichtbundel automatisch aan de actuele weg- en rijsituatie aan. Een andere noviteit is het zogenoemde 'Opel Eye', een camerasysteem dat verkeersborden herkent en de bestuurder waarschuwt wanneer deze onverhoeds zijn rijbaan dreigt te verlaten.
Motorengamma Wanneer de Astra eind dit jaar in de showrooms staat is het in eerste instantie leverbaar met in totaal acht motoren. De vier benzinemotoren hebben een inhoud van 1,4 of 1,6 liter en bieden vermogens tussen 100 pk en 180 pk. Een nieuwe 1.4 Turbo met 140 pk zal de huidige 1.8 liter motor vervangen. Het dieselgamma bestaat uit eveneens uit vier varianten, allen met common-rail techniek. Ze hebben een cilinderinhoud variërend van 1,3 tot 2,0 liter en vermogens van 95 pk tot 160 pk. Een extra zuinige en schone Astra ecoFLEX kunnen we ook verwachten.