Volgens eigen zeggen heeft Opel een speciale band met de Nürburgring. Opel kan bogen op een lange traditie op de Nürburgring, met name op de legendarische Nordschleife. Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw worden op dit veeleisende circuit Opel-modellen uitvoerig getest en doorontwikkeld. Het is tevens de baan waar aan de afstelling van de OPC-modellen wordt gesleuteld en testexemplaren over afstanden van meer dan 10.000 kilometer op racesnelheid worden beproefd.
Het was Manuel Reuter die in 2005 voor het eerst het prestatiepotentieel van een OPC-uitvoering onder de aandacht bracht toen hij op de Nürburgring een nieuw klasserecord neerzette met de Astra OPC. De compacte driedeurs hatchback legde op de Nordschleife een ronde af in 8.35.94 minuten. Opel zal de nieuwe Astra OPC 'Nürburgring Edition' in een gelimiteerde oplage van 835 stuks op de markt brengen, waarbij het productieaantal refereert aan het ronderecord uit 2005.
Speciaal ex- en interieur
Technisch gezien is de Astra OPC ongewijzigd. Onder de motorkap ligt dan ook de bekende 240 pk sterke 2.0 liter turbomotor waarmee in slechts 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h kan worden gesprint. Wel opvallend is het exterieur. De Astra OPC 'Nürburgring Edition' trekt extra de aandacht doordat het de enige OPC-variant is die in een witte carrosseriekleur wordt geleverd. De buitenspiegels en B-stijlen zijn afgewerkt in carbon-look en de B-stijlen zijn tevens voorzien van het rode logo van de Nürburgring. Lederen bekleding, sier- en dorpelstrips van koolstofvezel en een typeplaatje met het serienummer van de auto op het klepje van de asbak verlenen het interieur een sportieve ambiance. Het logo van de Nürburgring is ook terug te vinden in de voorstoelen. De exacte prijs is nog niet bekend maar de Astra OPC Nürburgring Edition zal rond de 40.000 euro gaan kosten. Gezien de gelimiteerde oplage van slechts tien stuks is snelheid uiteraard geboden.