We zijn al vijf jaar ver in de ontwikkeling van de Insignia, en pas nu komt Opel op de proppen met een stoere variant van de Tourer. Opel heeft zelfs de facelift afgewacht om hem voor te stellen. Hij krijgt de Peugeot 508 RXH en de VW Passat Alltrack als voornaamste concurrenten.
Klassieke bewerking
Opel putte uit het klassieke arsenaal aan componenten om de Insignia Country Tourer wat te pimpen. Zo krijgt hij onderaan markante koetswerkbeschermingen vooraan en achteraan, plastic beschermingen op de wielkasten en de zijflanken en een dubbele uitlaat. Hij heeft ook iets meer bodemspeling gekregen.
Het goede nieuws: er is meer dan alleen optische opsmuk. Opel rust de Insignia Country Tourer met een echt Haldex vierwielaandrijvingssysteem uit. Een elektronisch sperdifferentieel moet hem op modderige paden uit de nood helpen.
Krachtige motoren
Bij de motoren weerhield Opel slechts drie motoren uit het Insigniapallet. Er is een 2.0 direct ingespoten SIDI turbobenzinemotor met 250 pk. Daarnaast staat de 2.0 BiTurbo CDTi diesel met 195 pk en de 2.0 CDTi met 163 pk, bij ons vast de voor de hand liggende keuze. Die laatste herken je overigens aan zijn enkele uitlaat. De krachtigste motoren tekenen ook 400 Nm koppel op, de kleinste diesel haalt 380 Nm. Manuele zesbak of zestrapsautomaat zijn de schakelkeuzes.
De Opel Insignia Country Tourer viert zijn wereldpremière dit najaar op het Salon van Frankfurt. Hij debuteert wat later samen met de gefacelifte Insignia. (mh)