De 2.0 HDi turbodiesel vormt de basis in de Hybrid4: 163 pk en 300 Nm op de voorwielen. Aan de achterwielen vind je dan een elektrische aandrijving, waar een elektromotor goed is voor 37 pk en 200 Nm piekvermogen. Voor langere duur wordt dat 27 pk en 100 Nm. Opvallend is dat er geen mechanische verbinding tussen voor- en achterwielen bestaat.
4 modi
De elektronica stuurt de werking van beide motoren. De sequentiële zesbak is afgestemd op vier rijmodi. Via een draaiknop kan de bestuurder wisselen tussen ZEV (nuluitstoot, volledig elektrisch), vierwielaandrijving, sport en een automatische stand. Hoever hij puur elektrisch rijdt, is nog niet bekend. In een Toyota Prius is dat 2 km.
Lage snelheid is een must voor de elektronisch geregelde vierwielaandrijving, waardoor je offroad kan gaan met deze enige 4WD 3008. In sportmodus verminderen de schakeltijden en houdt de motor hogere toerentallen aan.
Remmen
In auto-stand probeert de 3008 zo zuinig mogelijk te rijden. Bij de acceleratie steekt de elektromotor een handje toe, om de diesel te ontlasten. Bij het remmen wordt de energie opgeslagen in de nikkel-metaalhydride batterij van Sanyo. Een start/stop-systeem is eveneens aanwezig. Dit geeft officieel 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 gr/km, volgens Peugeot.
Omdat de batterijen onder de koffer plaats vinden, verkleint de koffer met 70 liter tot 362 liter. In de lente van 2011 komt hij op de markt, prijzen zijn nog niet bekend. (mh)