Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Peugeot 3008 – Nieuwe speler in het midi-MPV segment

Eindelijk heeft Peugeot een model in haar gamma die de strijd aan kan gaan tegen andere crossovers als de Nissan Qashqai en de Toyota Urban Cruiser. Nissan scoort met de Qashqai al jaren naar behoren en dat was Peugeot een doorn in het oog. Tijd voor verandering, zeggen de Fransen.

Tot op heden ontbrak het er nog aan, maar Peugeot heeft dan eindelijk een troef in handen die opereert in het crossover-segment: de nieuwe 3008. De Nissan Qashqai doet het al jaren heel goed in de verkoopstatistieken en dat kan Peugeot natuurlijk niet op zich laten zitten. Bovendien treedt Toyota met de Urban Cruiser vanaf dit voorjaar ook toe in dit segment. Logisch, want de vraag naar flexibele en compacte stadsauto’s met een stoer uiterlijk is rijzende en daar wil Peugeot natuurlijk graag een graantje van meepikken. De Fransen verwachten dan ook veel van de 3008.

Publiek geheim Het gezicht van de Peugeot 3008 komt allang niet meer als een verrassing vanwege de talloze spionagebeelden voorafgaand aan deze officiële onthulling. Maar bovenal omdat het productiemodel gewoon een regelrechte kopie is van de Prologue HYmotion4 die Peugeot tijdens de Autosalon van Parijs presenteerde.

Blenderdesign Peugeot laat ons weten dat de 3008 een echte crossover is, ontstaan uit de samensmelting van een SUV, een MPV, een stationwagon en zelfs een sedan. Tegelijkertijd is de 3008 een compacte en ruime auto die een aantal karaktereigenschappen van elk van deze auto’s combineert met nieuwe technologieën, aldus Peugeot. Kortom, een heleboel beloftes. Dat moet ook wel om de populaire Qashqai naar de kroon te steken. Of Peugeot haar beloftes waar kan maken zal een praktijktest uitwijzen. Nu moeten we het doen met de droge details.

Multifuncitioneel De 3008 staat op hetzelfde platform als de Peugeot 308. Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,36 meter, 183 meter en 1,64 meter is de 3008 dan ook niet eens zoveel groter dan dit middenklasse model. De wielbasis heeft een lengte van 2,61 meter. Alleen de hoogte is significant verschillend (1,49 meter bij de 308) en dat komt tot uiting in de binnenruimte. Bovendien is deze op vele verschillende manieren in te delen, met een in hoogte verstelbare laadvloer in de bagageruimte en neerklapbare rugleuningen achter. Een volledig vlakke laadvloer over de gehele lengte van het interieur kan ook gerealiseerd worden. De bagageruimte heeft een minimale inhoud van 512 liter. Maximaal is er 1.604 liter voorhanden. En dan is er ook nog het grote panoramadak van 1,70 m2 dat het ruimtelijke gevoel nog eens extra versterkt.

Propvol Veelzijdig is het interieur ook met de vele opberg- en bevestigingsmogelijkheden. Overal zijn er opbergvakken te vinden die gezamenlijk een inhoud hebben van bijna 50 liter. Daarnaast is er nog tot 120 liter extra ruimte onder de vloer, afhankelijk of de auto is voorzien van een volwaardig reservewiel, een noodreservewiel, een bandenreparatieset en/of de versterker van het hifi-systeem. En veelzijdige ruimte is precies wat kopers in deze klasse zoeken.

Vooruitstevend functies Afhankelijk van de uitvoering heeft de bestuurder de beschikking over de zogenaamde Toggle Switches. Dit zijn mooi vormgeven schakelaars voor de instelling van het Head-up display en de Distance Alert, een soort adaptieve cruise control. De zwaarst gemotoriseerde versie is uitgerust met Hill Start Assist en Dynamic Rolling Control, een systeem dat het overhellen van de carrosserie tegengaat. Een andere noviteit is de Grip Control, een geavanceerde antislipregeling in combinatie met speciale Mud&Snow-banden dat zorgt voor een maximale grip van de voorwielen. Hiermee lijkt de 3008 volgens Peugeot over “terreineigenschappen” te beschikken. Er zijn vijf verschillende standen: Normaal, Sneeuw, Terrein (onverharde wegen/modder/nat gras), Zand en ESP Off.

Motoren Er is in eerste instantie keuze uit vijf motoren. Het dieselaanbod start bij een 1.6 liter HDiF (110 pk/240 Nm), gevolgd door een 2.0 liter HDiF (150 pk/340 Nm) welke is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak (automaat optioneel). De krachtigste oliestoker is eveneens een 2.0 liter HDiF, maar deze levert 163 pk en 340 Nm en is standaard geschakeld aan een zestrapsautomaat. De laatste is overigens pas dit najaar leverbaar. Benzinemotoren zijn er in de vorm van een 1.6 liter VTi (120 pk/160 Nm) en een 1.6 liter turbo met 150 pk en 240 Nm. Vanaf 2011 wordt er ook een hybride in de prijslijst opgenomen. Deze biedt tegelijkertijd de mogelijkheid van vierwielaandrijving, waarbij een HDi-diesel de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterwielen. Een soortgelijk concept als de conceptcar die de 3008 aankondigde.

Midi-MPV op komst Peugeot heeft grootse plannen met het 3008 concept. Dit najaar volgt er een midi-MPV op basis van dit model die meer in lijn ligt met die andere ruimtewonders, de Opel Zafira, Volkswagen Touran en Renault Scénic. De nieuwe Peugeot 3008 staat vanaf aankomende zomer in de showrooms. Medio februari volgen de prijzen van de nog nader door Peugeot te bepalen uitvoeringen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer