Samen met de eerste foto's van de Peugeot 308 is Peugeot op 05 juni een buitengewone introductieactie begonnen. Nog voor de officiële presentatie eind juni - de marktintroductie volgt dan in de herfst op de IAA - hebben zij een groot aantal van deze auto’s aan medewerkers beschikbaar gesteld.
Deze openbare testritten zijn als groots georganiseerde testactie bedoeld, zodat de eerste praktijkervaringen al voor de verkoop kunnen worden verzameld. Hiermee moeten fouten worden voorkomen, die toentertijd bijvoorbeeld de verkoopstart van de 307 enigszins hebben verzuurd. Bij de voorganger hagelde het klachten over diverse defecten en Peugeot werd gedwongen om alsnog een en ander te verhelpen.
Typische leeuwenkop
Qua uiterlijk beantwoordt de nieuwe compacte auto, die vooralsnog weer als twee- en vierdeurs wordt aangeboden, aan de inmiddels vertrouwde vormentaal van Peugeot. Een grote haaienbek, amandelgevormde koplampen en brede luchtinlaten kenmerken het markante front, aan de achterkant valt de rand in de achterklep op. Hiertussen zorgt een sterk stijgende zijlijn samen met de extreem vlak staande voorruit voor dynamiek.
Van binnen zal de 308 hoogstwaarschijnlijk weinig verrassingen bevatten, Peugeot spreekt van een aanzienlijk hoogwaardiger interieur en een bovengemiddelde hoeveelheid ruimte. Boven de middenconsole troont het inklapbare navigatiebeeldscherm en de cockpit maakt een doordachte en opgeruimde indruk.
Beierse motoren
Onder de kap bouwt Peugeot benzinemotoren die uit de samenwerking met BMW zijn ontstaan. Naast de in de 207 gebruikte 1,6-liter-viercilinder – naar keuze met 120 krachtgas-pk’s of 150 respectievelijk 175 turbo-pk’s - zal een 95 pk sterke 1,4-liter-benzinemotor uit de Mini One leverbaar zijn. De uit de voorganger bekende diesels hebben 90 tot en met 135 paardenkrachten. Prijzen staan nog niet vast en ook het tijdstip waarop combi en cabrio volgen blijft nog open. (mg)