Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Peugeot 5008 – Verrassing!

Peugeot heeft een nieuwe MPV onthuld: de 5008. De 5008 is technisch, maar ook qua design, gebaseerd op de 3008 Crossover en moet Peugeot’s positie in het segment van de Renault Scénic en Citroën C4 Picasso gaan opeisen.

Voor het eerst treedt Peugeot dit segment binnen. Het design is onmiskenbaar Peugeot en doet voornamelijk aan de voorzijde sterk denken aan de 3008. We kunnen ons echter niet aan de indruk onttrekken dat er ook de nodige samenspraak is geweest met de designafdeling van Citroën. De 5008 heeft namelijk wel heel veel overeenkomsten met de C4 Picasso. Hoe dan ook, het geheel oogt aantrekkelijk.

Zeven persoons Binnenin worden de overeenkomsten met de 3008 nog maar eens bevestigd. Het dashboard, dat naar de bestuurder is toegedraaid, komt rechtstreeks uit de 3008. Opvallend is de enorme hoeveelheid glas. De voorruit van 1,70 m2 loopt over in een groot glazen dak dat bijna even groot is en daardoor voor een enorme lichtopbrengst zorgt. Daarmee wordt het ruimtelijke gevoel nog verder versterkt. En ruim, dat is de 5008 volgens Peugeot. Met zijn lengte van 4,53 m en hoogte van 1,64 m moet er voldoende bewegingsvrijheid zijn voor zeven passagiers. En dan ook echt zeven. Peugeot claimt namelijk dat de beide stoelen op de derde zitrij geen noodzitjes zijn maar volwaardige zitplaatsen. Om dat de benadrukken heeft Peugeot ook achterin bergvakjes gecreëerd en zijn er zonnegordijntjes opgenomen. Worden die twee plaatsen overigens niet gebruikt dan kunnen ze in de vloer worden weg geklapt. Dat geldt ook voor de drie stoelen op de tweede zitrij. Die zijn bovendien ook nog eens 130 mm in de lengterichting te verschuiven. Hierdoor kan worden gekozen voor been- of bagageruimte. Wie met vijf personen op stap is heeft daardoor een bagageruimte van 758 - 823 liter beschikbaar. Hoeveel er over blijft als alle zeven zitplaatsen rechtop staan laat Peugeot helaas niet weten.

Ruimte Berg- en leefruimte staat centraal in een MPV. Zo ook in de 5008. Peugeot heeft de nodige moeite gedaan om zoveel mogelijk bergruimte te creëren. Het meest opvallend is het enorme (10,5 liter) opbergvak tussen de beide voorstoelen. Verder zijn er bergvakken in de vloer, grote portiervakken, een dashboardkastje en diverse andere kleine vakjes. Voor het nodige vermaak van de achterpassagiers kan een multimediasysteem worden gemonteerd. Twee 7 inch kleurenschermen in de hoofdsteunen moet de kinderen tijdens de lange vakantiereis kunnen vermaken.

Motoren Peugeot levert de 5008 in eerste instantie met de keuze uit 6 aandrijfunits. Het gamma start met de 120 pk sterke 1.6 VTi (7,3 l/100 km) gevolgd door de 1.6 THP met 156 pk (7,1 l/100 km). Op dieselgebied staat de 110 pk sterke 1.6 HDiF met handgeschakelde zesbak aan de basis (5,4 l/100 km). Diezelfde motor is er ook met een elektronisch geregelde 6-bak en verbruikt dan ook nog eens 0,2 l/100 km minder. Het gamma wordt gecompleteerd door de 150 pk sterke 2.0 HDiF (5,8 l/100 km) en de 2.0 HDiF met 163 pk (6,8 l/100 km). Die laatste wordt overigens geleverd met een 6-traps automaat.

Uitrusting en veiligheid Qua opties en uitrusting biedt Peugeot vele mogelijkheden. Tal van audio-/navigatiesystemen, een Head-up display Distance alert, Grip Control (intelligente slipregeling) en een parkeerassistent behoort allemaal tot de mogelijkheden. Die laatste meet overigens of er voldoende ruimte is om in te parkeren, maar helpt niet met sturen. Ook op veiligheidsgebied is er geen reden tot klagen. ESP, zes airbags, windowairbags over alle drie de zitrijen en een elekrische parkeerrem met Hill Start Assist dragen allen bij aan de veiligheid.

Peugeot zal de 5008 in september presenteren op de IAA in Frankfurt. Niet veel later zal de verkoop ook starten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer