Ga naar hoofdinhoud

Presentatie: Peugeot HYmotion3 – Zuinige autoscooter voor stadsgebruik

Peugeot ziet helemaal ‘groen’. Het Franse merk toont het ene na de andere milieubewuste studiemodel. Na de RC HYmotion4 die aantoonde dat design helemaal niet ten koste hoeft te gaan van design, presenteert het nu de HYmotion3, een kruising tussen een scooter en een auto.

Waar de Peugeot RC HYmotion4 helemaal gericht is op rijplezier in combinatie met een aantrekkelijk lijnenspel, richt de HYmotion3 z'n pijlen op functioneel stadsverkeer. De HYmotion3 is ontwikkeld door zowel door Automobiles Peugeot als Peugeot Motorcycles. Deze laatste is vooral bekend van de Peugeot scooters die het op de markt brengt. Tevens lijkt deze afdeling van Peugeot het grootste aandeel in de ontwikkeling van de HYmotion3 te hebben gehad, want een auto kan je de HYmotion3 niet noemen. Echter is dit het type voertuig dat zich in de toekomst binnen de bebouwde kom zal begeven volgens Peugeot. Met zijn gestroomlijnde voorkomen (doet ons denken aan de BMW C1), een breedte van 82 cm en atletische stuureigenschappen (´omgekeerde´ Carver) moet de compacte autoscooter zich moeiteloos door het drukke stadsverkeer kunnen loodsen. De veiligheid en een droge zit wordt gegarandeerd door de gebogen ruit.

Schone aandrijving Zoals gezegd is Peugeot helemaal op de 'groene' toer. Eerder presenteerde het Franse merk al diverse milieubewuste auto's als de Peugeot 308 hybride, RC HYmotion4 en zelfs een racebolide met hybridetechniek aan boord. Ook de HYmotion3 is voorzien van hybridetechniek in combinatie met een compressorbenzinemotor (20 pk) die achterin de scooter is gebouwd. De twee elektromotoren bevinden zich tussen de beide voorwielen en leveren ieder een vermogen van 3 kW. Ze worden gevoed door een aantal lithion-ion accu's die op hun beurt weer energie ontvangen en opslaan uit remenergie. Het gecombineerde vermogen bedraagt 29 pk. Dat lijkt misschien niet veel, maar met een beperkt gewicht is de HYmotion3 waarschijnlijk nog behoorlijk vlot. Schoon en zuinig is 'ie in ieder wel met een gemiddelde C02-uitstoot van 47 gr/km. Rijdt de scooter uitsluitend op elektriciteit dan is de uitstoot natuurlijk 0 gr/km. Het brandstofverbruik is bijna te verwaarlozen. Die bedraagt slechts 2,0 liter per 100 kilometer. Kortom, een ideaal vervoersmiddel voor de korte ritten. Of de Peugeot Hymotion3 binnen afzienbare tijd ook in deze vorm op de markt verschijnt laat het Franse merk niet weten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250417 Sales Header

Dacia Sandero en BMW X1 strijden om eerste plaats op Belgische markt (2025)

Autonieuws
BEBE20250417 A6 Header

Audi A6: na Avant komt Berline (2025)

Autonieuws
BEBE20250417 Research 1

Studie: elektrische auto’s zijn betrouwbaarder dan benzine- of dieselwagens (2025)

Autonieuws
Ontdek meer