Het is jullie vast niet ontgaan dat Mitsubishi en PSA (Peugeot en Citroën) hun krachten hebben gebundeld om te profiteren van schaalvoordelen aangaande milieubesparende technieken. Mitsubishi is al meerdere malen in het nieuws geweest met hun elektrische i-MiEV en nu laat Peugeot van zich weten door de iOn voor te stellen. Feitelijk is de iOn niets anders dan een Franse versie van de Japanner en beschikt dan ook over dezelfde techniek als deze laatste. Ook wat betreft design zijn de overeenkomsten overduidelijk.
Cityhopper De Peugeot iOn zal zijn showdebuut beleven op de IAA en is te herkennen aan zijn compacte buitenmaten. De lengte bedraagt 3,48 meter en in combinatie met een beperkte draaicirkel van 4,50 mter is de iOn uitermate geschikt voor in de stad. Desondanks beschikt de iOn over vier deuren en kan het plaats bieden aan evenveel personen.
30 minuten = rijden De Peugeot iOn kan uitsluitend op stroom rijden en haalt zijn energie uit een lithium-ion batterijenpakket, net als de i-MiEV. De overige specificaties zijn tevens gelijk en dat betekent een geleverd vermogen van 47 kW en een trekkracht van 180 Nm. Bij een leeg accupakket duurt het zes uur om ze weer helemaal op te laden en in 30 minuten staat het streepje op 80%.
Eind 2010 Sprak Mitsubishi bij de i-MiEV over een actieradius van 160 km, de iOn komt volgens Peugeot niet verder dan 130 km. Kwestie van een ander gehanteerd meetsysteem waarschijnlijk. Opmerkelijk is dat Mitsubishi, ondanks de lancering van de i-MiEV in juni volgend jaar (Japan), de eer aan Peugeot geeft om als pionier de markt te betreden met een volledig elektrische auto.