De Porsche 911 GT3 R is gebaseerd op de GT3 Cup S die op zijn beurt weer is afgeleid van de straatlegale Porsche 911 GT3. Tijdens de ontwikkeling van de FIA-goedgekeurde 911 is nadrukkelijk gepoogd de auto toegankelijker voor minder ervaren (lees: ambitieuze amateurrijders) te maken. ABS, traction control en een "throttle-blip" functie, een systeem dat lijkt op Nissan's Synchro Rev Control, moeten daar zoal voor zorgen.
"Dog" lay-out Denk nu niet dat de Porsche 911 GT3 R eenvoudig is te temmen. De auto beschikt nog altijd over 480 pk bij een wagengewicht van 1.200 kg. Kortom, een serieuze pk/gewichtverhouding. Achterin ligt eenzelfde boxermotor als in de GT3 Cup, alleen is die bij de R opgeboord naar 4.0 liter. Vandaar het vermogenverschil van 30 pk. Schakelen gaat met een sequentiële 6-versnellingsbak. De bak is van het type "dog", een transmissie met een ongewone lay-out in de schakelgangen die vaak wordt gebruikt in de racerij. Waar normaliter de eerste en de tweede zich bevinden zitten bij een "dog" versnellingsbak daar de achteruit en het eerste verzet. De tweede versnelling is bovenin gecentreerd. Deze lay-out is gekozen omdat coureurs tijdens een race nauwelijks terugschakelen naar de eerste versnelling. Sneller en efficiënter kunnen schakelen is het gevolg.
Prijs De Porsche 911 GT3 R zal worden onthuld tijdens de Birmingham Motor Show die medio januari wordt gehouden. De racer wordt gebouwd door Porsche Motorsport in het Weissach Development Centre. De basisprijs van de GT3 R bedraagt € 279.000 (inclusief locale belastingen).