Ja, het is en blijft een vreemd idee om van Ruf te horen dat men zich met het milieu bezig houdt. Want na de presentatie van de 700 pk sterke Ruf CTR3 lijkt Ruf het niet zo nauw te nemen met het milieu. Maar onder druk van de milieufreaks lijkt ook deze Duitse tuner zich ´groen´ op te stellen. Men ziet kansen met de presentatie van een elektrische auto. Maar dan wel één die de merkwaarden van Ruf kan waarborgen.
Elektromotor levert sportieve prestaties In de basis is de eRuf een Porsche 911 (997), maar onderhuids is er veel veranderd. De boxermotor is compleet verwijderd en vervangen door een elektromotor. De krachtbron ontwikkelt een vermogen van 204 pk en een koppel van 650 Nm. Dat koppel is indrukwekkend, temeer omdat het al vanaf stationair toerental beschikbaar is. De doelstelling van Ruf om een acceleratie van 0-100 km/h in minder dan 7 seconden te realiseren is dan ook gelukt. De topsnelheid ligt rond de 225 km/h.
Nog volop in ontwikkeling Voor de elektrische aandrijving heeft Ruf de handen ineengeslagen met het Californische Calmotors. Zij zijn gespecialiseerd in het inbouwen van hybride- en elektrische aandrijvingsvormen. Samen met Calmotors is de elektromotor ingebouwd en bovendien hebben de Amerikanen de lithium-ion accu´s geleverd. In zijn totaliteit ligt er voor 550 kg aan accu´s in de auto waarmee het gewicht van de eRuf model A Concept is opgedreven tot 1.910 kg. Echt ver komt het prototype daar nog niet mee. Ruf claimt een actieradius van 250 - 320 km, maar dan wel afhankelijk van de rijstijl. Opladen duurt 10 uur en dus blijft de auto voorlopig nog alleen geschikt voor korte ritjes. Ruf blijft echter doorontwikkelen en we zullen er ongetwijfeld meer van gaan horen.