Porsche is binnen razend tempo de complete 911-serie aan het vernieuwen. De 997-editie van de succesvolle sportauto ondergaat wijzigingen op tal van punten. Na de 911 Carrera-modellen met zowel twee- als vierwielaandrijving en in Coupé en Cabriolet-gedaante is nu ook de Targa aan de beurt. Het model ondergaat aan de buitenzijde dezelfde subtiele wijzigingen. Daarbij zijn de voorbumper, de lichtunits en de achterzijde fijngeslepen. Het interieur beschikt over licht gewijzigde knoppen en een nieuwe entertainmentsysteem.
Glazen dak Het meest opvallend aan de Targa is uiteraard zijn grote glazen dakmodule. Deze meet 1,54 m2 en kan binnen zeven seconden elektrische worden opengeschoven. Het dak schuift dan over de achterklep heen en creeert een opening van 0,45 m2. Wie het dak dicht laat kan alsnog profiteren van een vrij gevoel. Het schuifdak is standaard voorzien van een nieuwe blindering, die meer privacy biedt dan die van het vorige model doordat het in gesloten positie het volledige oppervlak van het schuifdak afdekt.
Vernieuwde motoren met meer vermogen Net als de andere 911-varianten beschikt ook de Targa vanaf nu over twee vernieuwde motoren. De basis wordt gevormd door de Targa 4 die wordt aangedreven door een 3.6 liter boxermotor met een vermogen van 345 pk. De Targa 4S doet daar met zijn 385 pk sterke 3.8 liter boxermotor nog een schepje bovenop. Met handgeschakelde zesbak accelereren de beide modellen in respectievelijk 5,2 en 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 284 en 297 km/h. Het met maximaal 8,5% toegenomen vermogen en 11,2% gereduceerde verbruik is voornamelijk te danken aan de toepassing van directe injectie bij beide krachtbronnen.
Porsche-Doppelkupplung (PDK) Met de nieuwe dubbele Porsche-Doppelkupplung (PDK), een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen, biedt Porsche een zeer interessant alternatief voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. PDK vervangt de Tiptronic S-transmissie en blinkt uit door de uitzonderlijk korte schakeltijden. Bovendien zorgt PDK voor een lager gemiddeld brandstofverbruik. De PDK-transmissie schakelt zelfs sneller dan met de handbak mogelijk is en stelt daarmee een nieuwe maatstaf. De 3,6-liter Targa 4 met PDK accelereert van 0 naar 100 km/uur in exact 5,0 seconden; de Targa 4S doet dat in een 4,7 seconden.
Nieuwe vierwielaandrijving Een andere technische noviteit is de nieuwe vierwielaandrijving. In de nieuwe 911 Targa vervangt het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) de vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling. Dit systeem zorgt voor meer stabiliteit, grip en wendbaarheid. Om er voor te zorgen dat de auto altijd de beste prestaties levert, zorgt PTM er met de elektronisch gestuurde versnellingsbak met dubbele koppeling voor dat altijd de juiste hoeveelheid motorkracht en tractie worden overgebracht op de voorwielen. De rijeigenschappen zijn, net als bij alle nieuwe 911 Carrera 4-modellen, nog verder verbeterd door het standaard gemonteerde mechanische sperdifferentieel op de achteras.
Najaar Vanaf eind oktober 2008 zijn de vierwielaangedreven 911 Targa-modellen bij de Porsche-dealers verkrijgbaar. De prijzen beginnen bij € 136.000,- voor de Targa 4 en € 152.000,- voor de Targa 4S.