Sinds de komst van de Nissan GT-R zijn alle ogen gericht Ferrari, Lamborghini en Porsche. Hoe gaan zij reageren op dit geweld uit het land van de rijzende zon? Ferrari doet dat met de onlangs onthulde 458 Italia, Lamborghini scherpte zijn Gallardo aan en Porsche beantwoordt met deze vernieuwde 911 Turbo. Over de wijzigingen hoeven we het eigenlijk niet meer te hebben. De overige 911-modellen rijden namelijk al enige tijd rond in hun nieuwe gedaante. Porsche maakte er dus ook nooit een geheim van hoe deze lichting van de 911 Turbo eruit zou komen te zien. Nieuwe bumperwerk, opgefriste lichtunits, LED-dagrijverlichting en een iets aangepast interieur en wat uiterlijkheden betreft hebben we dan zo'n beetje alles genoemd. Oh, laten we de nieuwe 18 inch wielen (hier te zien bij de Cabrio) niet vergeten. Optioneel is 19 inch te verkrijgen (foto Coupé).
Speelser en scherper Nee, het meest interessanter zijn de modificaties onder het bodywork. Om de GT-R af te troeven hebben de heren uit Zuffenhausen het voormalige 3.6 liter motorblok vervangen door een geblazen versie van de 3.8 liter uit de Carrera S. Directe inspuiting, een grotere intercooler en een verbeterd brandstofsysteem en de boxermotor produceert nu 500 pk. Net dat beetje (20 pk) meer dan dat van de Nissan. Maar dat is niet alles. Porsche heeft ook de algehele prestaties van de Turbo verfijnd. Zo is de response op het gaspedaal gretiger geworden en hebben de testrijder de 911 Turbo iets speelser afgesteld door de parameters van het Porsche Traction Management aan te passen.
Schakelpeddels De Porsche 911 Turbo wordt voortaan standaard voorzien van de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling. Het mooie is dat Porsche eindelijk heeft geluisterd naar de pers en haar klanten en de aloude stuurschakeling heeft vervangen voor peddels achter het stuurwiel. Deze zijn veel gebruiksvriendelijker en dat resulteert in veel meer plezier in het stuurschakelen. Sneller in z'n wisseling is de bak ook en dat levert een verbeterde acceleratie van 0 naar 100 km/h op. De voltrekking duurt voortaan nog maar 3,4 seconden, een winst van 0,3 seconden ten opzichte van de voormalige Tiptronic-transmissie. De topsnelheid bedraagt 310 km/h.
November De vernieuwde Porsche 911 Turbo zal voor het eerst te bewonderen zijn tijdens de aankomende IAA. Twee maanden later, in november, staat zowel de Coupé als de Cabrio bij de dealers. Prijzen volgen nog.