Volgend voorjaar beidt Porsche het leveringsprogramma van de Cayenne uit met een dieselvariant. De Cayenne krijgt de beschikking over een krachtige 3.0 liter V6 TDI (van Audi) die een vermogen van 240 pk en een koppel van 550 Nm afgeeft. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,3 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot blijft steken op 244 gr/km. Porsche zal het karakter van de dieselmotor zo aanpassen dat het aansluit bij de dynamiek zoals we die van de Cayenne kennen. De SUV zal gretig op de stand van het gaspedaal reageren waarbij het koppel voor voldoende vlotte (tussen)acceleraties en sportief rijplezier zorgt.
Cayenne hybride De komst van de Cayenne met dieselmotor past in het streven van Porsche om het brandstofverbruik van alle modellen zo veel mogelijk terug te dringen. De eerste stap van dit doel werd in 2007 gemaakt toen alle benzinemotoren van de Cayenne uitgerust werden met directe brandstofinjectie. Dit leidde tot een brandstofbesparing van zo'n 15%. Ook de nieuwe generatie Porsche 911 onderging deze technische ingreep. Dat Porsche haar milieuoffensief bijzonder serieus neem, blijkt wel aan het feit dat er op termijn een Cayenne met hybride-aandrijving in de showrooms kunnen verwelkomen.
Voorjaar 2009 De Porsche Cayenne Diesel komt in het voorjaar van 2009 op de markt. Standaard wordt de auto uiitgerust met de Tiptronic S-transmissie en een dieselpartikelfilter. Porsche heeft heeft nog niet exact kunnen berekenen wat de Cayenne Diesel gaat kosten, maar geeft al wel vast een richtprijs af. Voor circa 83.900 euro wisselt de eerste Porsche-diesel van eigenaar.