Je zou het ze op het eerste gezicht zelfs niet aangeven dat ze samen ontwikkeld zijn. De nieuwe Cayenne ziet er veel sportiever uit dan zijn meer burgerlijke evenknie bij VW. Het mag allemaal wat ronder en knusser ogen bij Porsche dan bij VW. Dit betekent wat minder binnenruimte dan bij de Touareg, maar wel nog steeds een verbetering ten opzichte van de vorige Cayenne. Zo is de wielbasis 4 centimeter langer, wat meer beenruimte betekent.
Minder gewicht
Goed nieuws voor de stijlpolitie: de Cayenne heeft gedag gezegd aan zijn monstrueuze grille vooraan. In de plaats steekt een fijnere luchtopening, die meer bij de sportieve Porsches past. Hij ziet er compacter uit dan zijn bijna 5 meter lengte aangeeft. Ook de Cayenne heeft gewicht verloren: 180 kg.
Hybride
Dat, de vloeiender stroomlijn en de nieuwe achttrapsautomaat met start/stop-techniek drukken het verbruik met 23%. Dat brengt de 300 pk sterke 3.6 benzine (+10 pk) op gemiddeld 9,9 l/100 km. Nog beter doet de Cayenne S hybride, die een 333 pk sterke 3.0 zescilinder benzine bindt aan een 47 pk sterke elektromotor. Die haalt een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km (CO2: 193 gram).
De Cayenne diesel doet nog beter, met gemiddeld 7,4 l/100 km voor 240 pk en 550 Nm uit een 3.0 zescilinder. Aan de andere kant van het spectrum is het vermogen van de Cayenne S met 4.8 V8 benzine opgetrokken tot 400 pk (+15 pk). De Cayenne turbo doet daar nog 100 pk bij. Porsche belooft dat de Cayenne opnieuw de best sturende SUV wordt. Ook de afwerking van het interieur ging er op vooruit. De goedkoopste Cayenne (V6) kost 57.596 euro, de diesel kost 61.931 euro en de hybride 81.191 euro. Voor de turbo betaal je liefst 118.701 euro.
De verkoop start in mei, maar hij debuteert nu op het salon van Genève.