Optisch zoekt de opgefriste Cayenne toenadering tot zijn kleine broertje, de Macan. Hij krijgt links en rechts naast de koelopeningen ‘luchtblades’ die voor een betere luchtgeleiding zorgen. Bi-xenon lichten met led-dagrijlichten zijn voortaan standaard. De Cayenne Turbo onderscheidt zich door volledige led-lichtblokken. Achteraan zijn de horizontale lijnen hertekend, krijgen de remlichten een andere vorm en zijn de uitlaten beter geïntegreerd in de bumper.
Stuur van 918
Het interieur bleef quasi ongewijzigd, op het nieuwe stuur na, dat we kennen uit de 918. Het heeft heel wat functietoetsen en krijgt schakellepels. Daarmee kan je de automaat ook zelf bedienen. Achteraan biedt Porsche voor het eerst ook zetelventilatie aan.
De Cayenne S E-hybrid neemt de technologie van de gelijkaardige Porsche Panamera over. Dat is een 3.0 V6 met compressor (333 pk) en een 95 pk sterke elektrische motor. In combinatie kunnen ze 416 pk leveren en 590 Nm. De cijfers: 5,9 seconden voor de sprint naar 100, een top van 243 km/u en tussen 18 en 36 kilometer elektrisch rijbereik. De batterijen kunnen rijdend worden opgeladen, maar ook aan het stopcontact.
V6 uit de Macan
De Cayenne S neemt afscheid van de V8-motor en neemt de 3.6 V6 benzine met biturbo uit de Macan over. Die duikt met een verbruik rond 9,5 l/100 km een liter onder dat van de V8. Hij wint bovendien 20 pk, tot 420 pk. Ook het koppel stijgt met 50 Nm naar 550 Nm. Met zijn spurt naar 100 in 5,5 seconden is hij bovendien 0,4 seconden sneller.
V8-liefhebbers kunnen nog steeds kiezen voor de turboversie met 520 pk. Die kost 132.132 euro. Instapversie is de Cayenne diesel met 211 of 262 pk, voor 68.970 euro. De Diesel S blijft in het gamma. Volgens Porsche nemen alle modellen een duik in het verbruik dankzij verbeterd warmtemanagement, start/stop en de uitbolfunctie. (mh/sp-x)