Vanaf augustus staat de Porsche Cayenne Turbo S bij de dealers. Met de komst van de vernieuwde Porsche Cayenne was de Turbo S verdwenen. Maar Porsche breidt het gamma van de succesvolle Cayenne wederom uit met een supersportief topmodel genaamd Cayenne Turbo S. Volgens Porsche komt de fabrikant daarmee tegemoet aan de wensen van de klant. Er bestaat volgens Porsche met name in opkomende markten als Oost-Europa en Azië een grote vraag naar zeer krachtige, exclusieve en sportieve SUV´s.
550 pk en 750 Nm
Onder de motorkap van de Cayenne Turbo S ligt een aangepaste versie van de 4.8 liter V8 die ook in de Cayenne Turbo ligt. Door aanpassingen aan onder meer het uitlaatsysteem en het motormanagement weet de achtcilinder met dubbele turbo een vermogen van 550 pk op de vier wielen over te brengen. Dat is een toename van 50 pk ten opzichte van de gewone Turbo. Het koppel steeg met 50 Nm tot 750 Nm beschikbaar tussen 2.250 en 4.500 tpm. De Porsche Cayenne Turbo S accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 280 km/h. Daarmee duikt de Cayenne voor het eerst onder de magische 5 seconden-grens.
Sportiviteit van een hoog niveau
Deze supersportieve prestaties worden door Porsche op een ongekende manier in toom gehouden. Tijdens onze rij-impressie met de Cayenne S konden wij al concluderen dat het een topprestatie is geweest van de ingenieurs van Porsche om zo´n hoge en grote auto de prestaties en rij-eigenschappen van een lage sportauto mee te geven. Bij de Cayenne Turbo S wordt dat onder meer gerealiseerd door de Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die zorgt voor een zeer direct stuurkarakter. Verder monteert Porsche standaard luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling, Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), dat het overhellen van de carrosserie in bochten tot een minimum beperkt. Uniek in dit segment is de komst van het optionele Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). De keramische remschijven doen hiermee voor het eerst hun intrede in dit segment. Op de vooras hebben de keramische remschijven een diameter van 410 mm, op de achteras 370 mm. Aluminium remklauwen met zes (voor) of vier (achter) zuigers zorgen voor de benodigde vertraging.
Verschillen
Uiterlijk is de Turbo S herkenbaar aan de 21 inch SportPlus-wielen en een sportuitlaatsysteem met vier aluminium uiteinden. Verder zijn de luchtinlaatroosters en wielkastverbreders in de kleur van de carrosserie gespoten. Exclusief voor de Turbo S levert Porsche de getoonde kleur lavagrijs metallic.
Luxe en comfort
Het exclusieve karakter van dit topmodel wordt ook in het interieur doorgetrokken. We zien sportstoelen met elektrische verstelling, een achterbank met twee voorgevormde zitplaatsen, speciale dorpellijsten, een met twee kleuren bekleed stuurwiel en twee exclusieve kleurencombinaties voor de bekleding (zwart/zandbeige en zwart/staalgrijs). Verder zien we de nieuwste generatie van Porsche´s Communication Multimedia System met navigatiesysteem, touchscreen en ingebouwde harde schijf. Ook een Bluetooth-carkit, mogelijkheid tot het aansluiten van externe geluidsbronnen en een Bose audiosysteem met veertien luidspeakers zijn in de Cayenne Turbo S te vinden.
Prijs
Vanaf augustus zal Porsche het Cayenne-gamma completeren met de Turbo S. De 550 pk sterke SUV krijgt een prijskaartje van 197.600 euro.