Na een jarenlang traject van spyshots, speculaties en teasers werden we toch echt een beetje Panamera-moe. De belangrijkste kenmerken van de viersdeurs sportcoupé van Porsche zouden allang niet meer als een verrassing komen. Waarom besloot Porsche de Panamera dan niet eerder officieel te maken? Juist, omdat de sportlimousine pas over een klein jaar in de showrooms staat. Zelfs nu is de wereldkundigheid ervan nog aan de vroege kant. Maar met een onlangs gefacelifte Maserati Quattroporte en de stapel staande Aston Martin Rapide vond Porsche het verstandig het daadwerkelijke gedaante van de Panamera aan potentiële kopers te tonen. Porsche hoopt hiermee dat geïnteresseerden in eerdergenoemde concurrenten gaan twijfelen over hun keuze en wellicht ‘overstappen’ naar de Panamera.
Vorstelijk Over het lijnenspel van de Panamera hoeven we geen woord meer te reppen, die was allang voor deze onthulling bekend. De Panamera is onmiskenbaar een Porsche. Vooral de gelijkenis met de 911 is groot. Met een lengte van 4,90 meter, een breedte van 1,93 meter en hoogte van 1,42 meter is de Panamera korter dan een Quattroporte, maar nog steeds een flinke auto. Breder is ‘ie wel. Beloofd wordt dat de vier inzittenden vorstelijk kunnen plaatsnemen in de ‘Space Coupé’, een betiteling die Porsche aan de Panamera verbindt. Vier afzondelijke en elektrisch verstelbare fauteuils garanderen een comfortabele zit. De wielbasis bedraagt 2,92 meter, eveneens relatief kort maar wel goed voor de sportieve rij-eigenschappen. De bagageruimte meet 450 liter en met neergeklapte achterbank 1.500 liter. In tegenstelling tot enkele concurrenten wordt de toegang hiertoe via de grote openslaande achterklep mogelijk gemaakt. De Panamera is dus eigenlijk een hatchback en geen sedan.
Drie motorvarianten Speciaal voor de Panamera heeft Porsche een nieuw platform ontwikkeld. Achterwielaandrijving is standaard. Qua vering is gekozen voor een luchtgeregeld systeem met op de achteras een differential lock. Voor de krachtlevering is er in eerste instantie keuze uit een drietal motoren. De ‘Panamera´ beschikt over een 3.6 liter V6 met 300 pk, terwijl de 4.8 liter V8 in de ‘Panamera S’ goed is voor 400 pk. De geblazen 4.8 liter V8 in het topmodel ‘Panamera Turbo’ levert zo´n 500 pk en is standaard voorzien van vierwielaandrijving (optie op de andere varianten). Alle motoren zijn voorzien van directe benzine-inspuiting (DFI) en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs is de 7-traps PDK-transmissie verkrijgbaar die in 200 milleseconden van verzet wisselt.
Panamera Diesel Hiermee houdt het motorenaanbod niet op. Porsche richt zich op de toekomst waarbij strenge milieunormen overwonnen moet worden. Momenteel ligt de uitstoot van al haar modellen ver boven de norm. Mede hierom komt er op termijn ook een Porsche Panamera Hybrid Drive. Deze wordt aangedreven door een 350 pk sterke V6 met een hybridemodule tussen de versnellingsbak en motor gemonteerd. Een Panamera Diesel sluiten wij niet uit. Natuurlijk spreekt Porsche dit tegen, maar als er concessies gedaan moeten worden gaat men al gauw overstag.
Zomer 2009 Op de Detroit Motor Show begin volgend jaar zal de Porsche Panamera zijn werelddebuut beleven. De marktintroductie vindt in de zomer daarna plaats. Naast eerdergenoemde concurrenten ziet Porsche ook rivaliteit in de Mercedes CLS (AMG) en de komende Audi A7. Van BMW hoeft Porsche geen competitie meer te verwachten. Zij lieten onlangs weten de komst van een vierdeurcoupé te schrappen.