Uiterlijk valt vooral de gewijzigde achterkant op. De kofferklep werd breder en vlakker, wat de sportieve présence in de hand werkt. Vooraan bezorgde Porsche de Panamera grotere luchtopeningen en de lichtblokken zijn iets anders getekend. Voor het eerst behoren led-lichten tot de opties. Er bestaat ook een Panamera ‘XL’ die 15 cm langer is, tot 5,12 meter. Geen wonder dat die zijn première op de autoshow in Shangai beleeft (21 tot 29 april).
Geen V8 meer
De 4.8 V8-motor is uit het gamma verdwenen. In de plek komt een biturbo 3.0 V6, die tot 420 pk vermogen tevoorschijn tovert. Dat maakt hem 20 pk sterker dan de V8, maar hij toont zich ook 18 procent zuiniger. Begin 2014 mogen we ons ook aan een nieuwe diesel verwachten die 300 pk sterk zal zijn, tegenover 250 pk nu. De hybride variant is een plug-in die aan het stopcontact kan worden bijgeladen. De oude nikkel-metaalhydride batterijen zijn vervangen door lithium-ion batterijen. Hierdoor zal hij 18 tot 36 km ver kunnen op batterijkracht, tegenover 2 kilometer nu.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Porsche
Klik hier en zoek uw occasie Porsche Panamena tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Porsche Panamena, en een selectie van tweedehandse Porsche’s.
3,1 l/100 km
De elektrische motor haalt 95 pk, wat met de 333 pk sterke V6 benzine het totaalvermogen op 416 pk brengt, tegenover 380 pk voorheen. Het officiële verbruik zakt zo van gemiddeld 7,1 l/100 km naar 3,1 l/100 km. Hij haalt 100 in 5,5 seconden en zal nu wel in de belangstelling komen van rijke bedrijfsleiders.
De prijzen bij ons zijn nog niet bekend, maar in Duitsland wordt hij zo’n 6.000 euro duurder. De diesel is met 81.849 euro de goedkoopste keuze, de hybride ziet zijn prijs van dit niveau naar 110.409 euro springen. De ‘Executive’ lange versie kost als 4S 132.662 euro. De GTS- en Turbo-modellen behouden wel hun V8 en kosten 121.595 euro en 145.990 euro. In juli komen de nieuwe Panamera’s op de markt. (mg/sp-x)