Porsche zal in 2009 de Panamera presenteren. Deze vierdeurs Gran Turismo is de eerste ´sedan´ van de Duitse sportautobouwer en moet klanten weten weg te snoepen bij Aston Martin (Rapide) en Mercedes (CLS AMG). Ondanks dat er nog geen officiële informatie bekend is gemaakt over het motorengamma gokken wij het op een 3.5 liter V6, een V8 en een bi-turbo V8. Om de concurrenten echt bang te kunnen maken zal de V10 uit de Carrera GT mogelijk ook zijn intrede maken in de Panamera. Het enige dat Porsche officieel heeft losgelaten is dat de Panamera er ook komt als hybride. En voor de techniek wordt uiteraard gebruik gemaakt van de Cayenne Hybrid.
Hybrid Drive
De Hybrid Drive in de Panamera maakt het mogelijk om een gemiddeld brandstofverbruik van ´slechts´ 9,0 l/100 km te realiseren. Om de rijeigenschappen zo min mogelijk nadelig te beïnvloeden is de techniek goed verdeeld. Zo zien we dat het accupakket achterin ligt en is de hybridemodule tussen de motor en versnellingsbak gemonteerd. Porsche biedt de bestuurder de mogelijkheid om op verschillende manieren te rijden. In stadsverkeer kan geheel emissievrij (elektrisch) worden gereden. Wanneer de situatie om veel vermogen vraagt kan de elektromotor worden geassisteerd door de brandstofmotor. Porsche garandeert daarbij dat de merkwaarden van Porsche hierdoor niet zullen worden aangetast en de Panamera Hybrid rijdt als een echte Porsche.
2009
De Panamera zal in 2009 zijn werelddebuut maken. De Hybrid-versie volgt in een later stadium en zal afhankelijk van de marktwensen in diverse landen worden gepresenteerd.