De compacte elektrische auto zal gericht zijn op stadsgebruik en toch plaats bieden aan vijf personen. Het design zal behoorlijk afwijkend zijn van de huidige modellen uit de Renault-stal, waarbij stijl en flair de belangrijkste pijlers zijn.
Renault Fluence De op de Mégane gebaseerde auto - die waarschijnlijk Fluance gaat heten - is in eerste instantie bedoeld voor Project Better Place in Israël. Een project die de infrastructuur van elektrische auto's onderzoekt en ontwikkeld. De Fluence zal een prestatieniveau hebben die ongeveer gelijk staat aan een Mégane met een 100 pk sterke 1.6 benzinemotor. Alleen moet de trekkracht tussen 50 en 100 km/h behoorlijk krachtiger zijn, zodat het (vooral) binnen de bebouwde kom en net daarbuiten goed met het verkeer kan meekomen. Een snelwegwonder wordt de Fluence niet met een topsnelheid van 130 km/h. Bovendien laat Renault via het Engelse Autocar weten dat het uiterlijk vele mensen zal aanspreken.
Thermoskan Renault wil de aerodynamica van de elektrische auto's op een optimaal niveau krijgen zodat de luchtweerstand tot een minimum wordt beperkt. Dit resulteert namelijk in een beter energieverbruik. Hierdoor kunnen de batterijen op hun beurt weer langer mee zodat de actieradius wordt verlengd. Ook aan de orde is het tegengaan van energieverlies in het interieur tijdens het op niveau houden van de klimaatbeheersing. Een ontwikkeling die we ook kennen van de Renault Z.E. Concept.
Opladen in 5 minuten De elektrische Kangoo - die als eerste van de drie in 2011 verschijnt - zal samen met de Fluence onder meer ingezet worden als VIP-vervoer tijden de Olympische Spelen in Londen in 2012. Wanneer de accu's leeg zijn duurt het zo'n acht duur voordat deze weer opgeladen zijn. Vervolgens kan er weer zo'n 150 tot 200 kilometer worden afgelegd. Opladen kan eenvoudig via het stopcontact thuis. Ook worden er speciale contactdozen ontwikkelt die de oplaadtijd de helft korter maken. Langs de openbare weg kunnen ze dit zelfs in een half uur. Bovendien wil Project Better Place oplaadpunten ontwikkelen die batterijen in slechts vijf minuten volledig kunnen opladen, waarmee vervolgens zo'n 150 kilometer gereden kan worden. Accuwisselsystemen zitten eveneens in de ontwikkelingspijplijn. Hiermee kan een lege in één keer voor een volle omgeruild worden.