De Franse autofabrikant heeft samen met Nissan zeer ambitieuze doelstellingen op het gebied van elektrische auto's. Samen willen Renault en Nissan toonaangevend worden op het gebied van auto's met nul uitstoot. De ontwikkeling van dat soort modellen loopt dan ook al enkele jaren en begint bijna concreet gestalte te krijgen. Renault zal zijn volledig elektrisch functionerende auto's vanaf 2011 op de markt brengen; allereerst met een gezinsauto in Israël en in Europa met de nieuwe Kangoo als bedrijfswagenuitvoering. Vanaf 2012 met twee nieuwe en volgens Renault zeer vernieuwende auto's.
Energie indicator Deze Kangoo Be Bop ZE is een heel realistisch voorproefje van wat er de komende anderhalf jaar op stapel staat. De Kangoo Be Bop ZE is afgeleid van de traditionele Kangoo Be Bop en onderscheidt zich door de opvallende carrosseriekleur Bleu Energie. In het interieur heerst een unieke sfeer dankzij verschillende chroomkleurige accenten met satijnglans of metallic groen op de bedieningselementen en het inlegwerk. De Kangoo Be Bop ZE is uitgerust met 18-inch wielen en de bodemvrijheid is met 20 mm verlaagd. Bovendien beschikt de auto over LED-verlichting. Een leuk detail is de energie indicator op de buitenzijde waaraan te zien is hoe vol de accu nog is. Het energiepeil verschijnt, zodra de gebruiker de afstandsbediening voor het openen van de portieren gebruikt. In het interieur beschikt de bestuurder permanent over een extra energie indicator op het linkergedeelte van de tellerunit.
Een 100% elektromotor De Kangoo Be Bop ZE is een 100% elektrische auto met 'nul uitstoot'. De auto wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 44 kW (60 pk) en een toerental van 12.000 t/min. De elektromotor van de Kangoo Be Bop ZE is gekoppeld aan een reductor die de versnellingsbak vervangt, zoals we die gewoonlijk bij verbrandingsmotoren kennen. Deze reductor heeft slechts één vaste overbrengingsverhouding. De elektrische energie wordt naar de motor overgebracht via een elektronische vermogensunit, bestaande uit een inverter die de rotor van de motor voedt.
De allernieuwste lithium-ion accu's De Kangoo Be Bop ZE krijgt compacte en vernieuwende lithium-ion accu's. In de Kangoo Be Bop ZE bevindt de accu zich onder de vloer, zonder gevolgen voor het interieur noch de kofferruimte. De grootste belemmering momenteel is de capaciteit van de accu's. De accu van dit prototype heeft een energie-inhoud van 15 kWh. Nu, anderhalf jaar vóór de introductie, heeft de Kangoo Be Bop ZE nog een bereik van ongeveer 100 kilometer. Ten tijde van de marktintroductie zullen de elektrische auto's van Renault echter over doorontwikkelde accu's beschikken met een bereik van 160 kilometer (reëel gebruik klant).
Snel opladen De Kangoo Be Bop ZE wordt opgeladen met een zogenaamde Marechal-aansluiting onder een luikje aan de voorzijde van de auto nabij de rechterkoplamp en, aan de andere kant van de kabel, met een standaardstekker om aan te sluiten op het lichtnet. Met deze aansluiting kan de auto op twee manieren worden opgeladen. Ten eerste kan er 'traditioneel' opgeladen worden op een huisaansluiting van 10A of 16A 220V, waarmee de auto in zes tot acht uur kan worden opgeladen. Een geschikte oplaadmethode als de auto 's nachts of tijdens het werk niet gebruikt wordt. Maar er kan ook worden gekozen voor 'snel laden' met een driefasenaansluiting van 32A 400V waarmee 80% van de accu van de Kangoo Be Bop ZE binnen ongeveer een halfuur weer opgeladen kan worden. Ongeveer twintig autofabrikanten en energiemaatschappijen, waaronder Renault, werken momenteel samen met de Duitse RWE Groep aan de standaardisering van een universeel stopcontact. Dit universele stopcontact is afgelopen april gepresenteerd op de Beurs van Hannover en is geschikt voor het opladen van de toekomstige elektrische auto's van Renault. Het betreft een driefasenaansluiting die een spanning van 400 Volt ondersteunt en ten tijde van de marktintroductie van de auto's een complete laadcyclus van ongeveer twintig minuten biedt.