En dat terwijl het merk wat betreft coupés nauwelijks historie heeft. De aanbieders van grotere zakenmodellen hebben doorgaans meerdere carrosserieversies. Denk maar aan de Passat van Volkswagen, de nieuwe Opel Insignia, Peugeot 407 en Ford Mondeo waarvan er stuk voor stuk drie verschijningsvormen bestaan. Toch is er in dit rijtje maar één met een echte coupé, de Peugeot. Als we dan nog even in Italië kijken komen we uit bij de Alfa GT en dan is het met de directe concurrenten van de Renault Laguna Coupé wel gedaan. De Peugeot heeft een bijzonder fraaie voorganger in de vorm van de stilistisch geslaagde 406, terwijl de 407 de nodige verfijning mist en zelfs plomp genoemd mag worden. Kansen dus voor de Renault Laguna Coupé!
Geen nichemodel Renault zet de nieuwe coupé niet neer als een nichemodel, maar wil in het zakelijk segment serieus gaan scoren. Op de verlanglijst voor 2009 staan 1.000 exemplaren in ons land. Het aanbod is in ieder geval aantrekkelijk genoeg om serieus kans te maken. Even los van de kwaliteiten van de auto heeft iedere versie standaard lederen bekleding en climate control alsmede lichtmetalen wielen. De 'instapper' met 2.0 liter turbomotor biedt extra comfort dankzij de - zonder meerprijs - geleverde automaat, terwijl bij de 150 pk diesel de keuze uit handmatig of automatisch schakelen wordt geboden. Ook de zescilinder benzine en de splinternieuwe V6-diesel bevat standaard een automaat en worden bovendien in het uiterst complete Initiale-uitrustingsniveau gestoken. Maar er zijn meer redenen waarom de Laguna Coupé opvalt.
Smalle neus En één daarvan is zonder twijfel het uiterlijk. Wat een elegante verschijning, vooral als naar het profiel en de achterkant wordt gekeken. De auto volgt de lijn die designchef Le Quément in 2004 al met de Fluence concept aangaf en dat betekent dat vooral de achterzijde associaties opwekt met Engelse sportwagens. De neus is, ondanks dat ieder plaatwerkdeel afwijkt, typisch Laguna. Beter dan bij de hatchback en Estate, maar nog steeds een tikkeltje aan de smalle kant. Jammer! Verder klopt de Laguna Coupé op ieder detail. Apart is de golvende lijn die op de voorbumper begint en boven de achterwielen afbuigt naar het kofferdeksel. Die laastat deksel heeft zijn scharnieren opmerkelijk ver in de carrosserie liggen, waardoor er een royale opening ontstaat. Standaard is 423 liter beschikbaar in een mooi hoekig afgewerkt ruimte. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen, wat overigens kinderlijk eenvoudig gaat.
4Control Het onderstel van de nieuwe Coupé is uiteraard vergelijkbaar met de twee andere carrosserieversies, maar niet identiek. Natuurlijk kent deze versie zijn eigen afstemming, maar het grote verschil zit toch vooral in de met 6,3 cm ingekorte wielbasis. Door de ranke lijn toont de auto overigens niet korter. Bij de GT-versie en de Initiale zijn de achterwielen sturend. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen de wielen maximaal 3,5 graad sturen. De Laguna profiteert daar op twee manieren van. Bij een snelheid tot zo'n 50-55 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting en daardoor wordt de auto wendbaarder in druk verkeer en bij inparkeren. Boven deze snelheid draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen en dan is er een opmerkelijk effect op de stabiliteit. Dat voel je als bestuurder op meerdere vlakken. Allereerst is er een kleinere stuuruitslag nodig om de auto een bocht in te krijgen en hetzelfde geldt bij baanwisselingen op de snelweg. Omdat de achterkant van de auto actief stuurt is ook voelbaar meer stabiliteit aanwezig. Sterker nog, de inzittenden voelen minder krachten op hun lichaam. De 4Control vierwielbesturing zorgt ervoor dat de Laguna messcherp stuurt en vooral op een flink bochtig traject zijn berijder heel snel zal overtuigen. Eigenlijk zou 4Control op iedere Laguna standaard moeten zijn. Maar als we weten dat de nieuwe BMW 7-serie een van de weinige andere modellen is met een vergelijkbaar systeem, dan kan iedereen zich voorstellen dat het niet goedkoop is. 4Control zorgt er in ieder geval voor dat de Laguna Coupé GT een uiterst plezierige reiswagen is om op een dynamische manier lange afstanden mee af te leggen. De afstemming van het onderstel is hierbij goed gekozen. Op een moderne manier Frans comfortabel, zonder de rijdynamiek uit het oog te verliezen.
Lange adem Het 4Control onderstel gaat uitstekend samen met krachtige motoren. Vandaar dat het standaard is op de V6 en de GT-modellen. De laatste biedt de keuze uit de 2.0 liter benzineturbo van 205 pk of - de door ons gereden - krachtigste uitvoering van de tweeliter dCi-diesel. Deze levert 180 pk en een heerlijk koppel van 400 Nm bij 2.000 tpm. Al eerder heeft deze Renault-diesel zich bewezen als een motor met een lange adem. Tot zo'n 4.000 tpm blijft het koppel op een hoog niveau en trekt de motor als de spreekwoordelijke lier. Op het gebied van geluidsisolatie heeft Renault haar zaakjes dik in orde en dat is mede bepalend voor het comfortgevoel. De auto sprint in 8,5 seconden naar de 100 km/h en topt op een hoogste illegale 223 km/u. Het praktijkgemiddelde ligt bij een stevige rijstijl op 8,2 liter per honderd kilometer. Dat moet beter kunnen gezien de officiële fabrieksopgave.
Redelijke interieurruimte Het lagere dak en de kortere wielbasis hebben natuurlijk hun weerslag op de interieurruimte, wat niet wil zeggen dat de Laguna Coupé een krappe auto is. Voorin is het verstelbereik van de stoelen groot genoeg voor mensen met een verschillend postuur. Ze bieden een uitstekend ondersteunde zit en zijn in alle bekende richtingen afstelbaar. De achterbank is redelijk goed bereikbaar. Bij de GT schuiven de stoelen elektrisch naar voren als de rugleuning wordt ontgrendeld. En gelukkig komen de stoelen na deze handeling ook weer in de afstelde positie terug. Twee volwassenen hebben redelijk de ruimte, maar langere personen zitten met hun kruin tegen de ver in het dak doorgetrokken achterruit.
Beige of camel Het meest herkenbare element van de Laguna Coupé is het dashboard. Dat is één-op-één overgenomen uit de andere carrosserievarianten. Het enige verschil is dat de ontwerpers een specifiek aluminium paneel hebben gemaakt. De versnellingspook ziet er daarentegen erg plastic uit. De keuze uit vijf leerkleuren is enorm, maar bij een beige of camel kleurig dashboard zou echt hout zo mooi passen. Terwijl de rood/zwart combinatie (alleen GT) hier en daar accenten in carbonlook niet zou misstaan. Een mooie taak voor de accessoireafdeling om het (combinatie)aanbod uit te breiden.
Lange uitrustingslijst De uitrustingslijst van de GT ten opzichte van de Dynamique is bescheiden omdat de Dynamique het overgrote deel van de verwende automobilisten al kan bekoren. Specifiek zijn de 18 inch lichtmetalen wielen, aluminium pedalen en pookknop, een met leer bekleed dikker stuurwiel met afgeplatte onderkant en vloermatten. De standaardlijst van de Dynamique is behoorlijk lang. We noemen onder meer climate control, ESP, navigatie in combinatie met Radio Renault en bluetooth, parkeersensoren achter en meesturende bi-xenon verlichting. Gezien deze complete uitrusting is de basisprijs met 31.200 euro (voor de tweeliter turbo met automaat) beslist niet te hoog. De 150 pk diesel met zesbak begint bij 30.950 euro. De GT-versie met 4Control kost 35.650 euro met 205 pk sterke benzinemotor en 36.550 euro met de 180 pk diesel.
Resumé Renault durft het (weer) aan met een bijzondere auto op de markt te komen. Er is weinig keuze uit coupémodellen in dit prijssegment. Door echter een royaal assortiment aan motoren te bieden en die te combineren met een zeer complete standaarduitrusting tegen een keurige prijs, moeten er toch heel wat zakelijke rijders van de auto gecharmeerd zijn. De rijeigenschappen zijn zeker met het 4Control onderstel uitstekend, zowel qua dynamiek als comfort. En dan vergeten we al snel de wat iel ogende voorkant en het gebrek aan keuze in de aankleding van het interieur.