Het sportieve in- en exterieur geven de Laguna GT een bijpassende uitstraling die zijn potentiële kopers het hart sneller moet doen kloppen. De Volkswagen Passat (R36), Ford Mondeo (ST), Mazda6 (MPS) en Opel Vectra (OPC) zijn stuk voor stuk sportieve modellen afgeleid van een D-segment model. Ook Renault wil een toontje meeblazen in dit segment en presenteert de Laguna GT, zowel als Berline als Estate. Met maximaal 204 pk moet hij de concurrentie nog ver voor zich dulden, maar sportiviteit bestaat nu eindelijk ook binnen het Laguna-gamma. Renault komt daarmee tegemoet aan een veelgestelde wens van haar klanten.
Vierwielbesturing
Innovatief aan de Laguna GT is de vierwielbesturing die door Renault en Renault Sport Technologies ontwikkeld is. Het Active Drive-chassis met vier gestuurde wielen biedt tal van voordelen. Zo kan er meer stuurprecisie worden gerealiseerd, is de draaicirkel aanzienlijk korter en de besturing directer. Bovendien claimt Renault dat er in het geval van een uitwijkmanoeuvre een verbeterde wendbaarheid is. Om de achterwielen mee te laten sturen ontwikkelde Renault een specifieke computer die informatie over de stuurhoek verwerkt en deze naar de achterwielen stuurt.
Sportief exterieur
Van de vierwielbesturing is op het eerste gezicht niets zichtbaar, anders is dat bij het uiterlijk van de Laguna GT. Die spreekt boekdelen. Aan de voorzijde zien we een langere motorkap, een speciale grille en donker getinte koplampen. Ook de enkel optisch bedoelde luchtinlaten in de voorbumpers, de zijskirts en de achterspoiler spreken boekdelen. Aan de achterzijde zien we verder donker getinte achterlichtunits en dubbele uitlaatpijpen. De Laguna GT is geschoeid op 18 inch Celsium lichtmetalen velgen met 225/45 R18 banden van Bridgestone. Het plaatje wordt compleet gemaakt door details als de GT-logo's op de B-stijlen en de zwart gelakte spiegelkappen.
Sportief en comfortabel interieur
Wie instapt wordt verwelkomt door een interieur dat zowel luxe als sportiviteit hoog in het vaandel heeft staan. Het GT-logo op de B-stijlen zien we in het interieur terug in de rug van de stoelen. De stoelen zijn verder sportief gevormd en bekleed met een combinatie van leder en Alcantara. Het stuurwiel is geheel volgens de sportieve trend aan de onderzijde afgeplat, de pedalen zijn van aluminium en op het dashboard zien we overwegend zwarte materialen. Aan comfortabele zaken ontbreekt het evenmin. De Laguna GT is gebaseerd op de Dynamique en beschikt over zaken als links en rechts gescheiden climate control, een regen- en lichtsensor, automatische parkeerrem en cruise control. Zoals we van Renault inmiddels gewend zijn is het veiligheidsniveau hoog.
Krachtige benzine- en dieselmotor
Laguna GT-kopers hebben de keuze uit een tweetal krachtbronnen. Speciaal voor de (zakelijke) veelrijder is daar ook een dieselmotor onderdeel van. Het betreft de 2.0 dCi-motor met een vermogen van 178 pk en een koppel van 400 Nm (bij 2.000 tpm). De GT sprint met deze dieselkrachtbron in 8,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en weet daarbij genoegen te nemen met 6,5 l/100 km. Wie echte sportiviteit wenst kan kiezen voor de 2.0 liter 16V benzinemotor voorzien van een Twin Scroll Turbo. De motor brengt een vermogen van 204 pk en een koppel van 300 Nm (vanaf 3.000 tpm) naar de voorwielen. De benzine-GT weet in 7,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en dat gaat gepaard met een verbruik van 8,2 l/100 km.
Berline en Estate
Vanaf de zomer van 2008 zal de Renault Laguna GT als Berline en als Estate bij de dealers staan. Ondanks dat hij zijn directe concurrenten voor moet laten weet Renault hiermee wel tegemoet te komen aan de vraag naar meer sportiviteit in het D-segment.