Renault zet de stap naar een sportieve gezicht. En dat niet alleen met deze conceptcar. De hele Renault-stijl evolueert naar vloeiendere en sportievere lijnen, aldus het Franse merk. Samen met de Laguna is deze wagen de eerste stap naar de nieuwe stijl. "De show car illustreert op overtuigende wijze de evolutie van het Renault-design,” aldus Patrick le Quément, directeur Design bij Renault.
Sportiviteit ten top
De 4,51 meter lange Megane Coupé Concept oogt inderdaad sportief mede dankzij een lichte wigvorm van de carroserie. Aan de voorzijde valt de grote grille op die aan beide kant door een aluminiumkleurige inlaat gekenmerkt worden. Aan de bovenkant van deze inlaten zien we de koplampen welke met LED-technologie zijn uitgerust. Aan de achterkant van de wagen zien we de achterlichten welke bestaat uit vier afzonderlijke cilinders die volledig geïntegreerd zijn in het koetswerk. Samen met de toelopende achterruit en schuine uitlaten ziet de kont er sportief en snel uit.
GSM als sleutel
In het interieur zien we een futurisch voorgegeven dashboard met golvende vormen. Opvallend is de afwerking met de rode lak, welke voor een sportief tintje zorgt. Het instrumentarium bestaat uit een analoge snelheidswijzer met langs de buitenzijde met een digitale teller in het midden en een toerenteller met naald, allebei op een zwarte achtergrond met witte belettering en een rode achtergrondverlichting. Door middel van de centrale multimediatoetsen bedient men het centrale scherm, dat uit drie zones bestaat: in het midden worden de reisgegevens weergegeven (navigatie, radio, muziek, video en Bluetooth®-console) en daarnaast ziet men de beelden van de geïntegreerde camera’s in de buitenspiegels. Bijzonder is dat de wagen geopend en gesloten wordt door middel van een gsm, de Samsung F700, die ook als handenvrije startkaart fungeert en zich automatisch met de centrale console verbindt zodra hij zich in de wagen bevindt.
Turbomotor onder de kap
Het sportieve uiterlijk komt gelukkig ook terug in de techniek. Zo wordt de conceptcar uitgerust met een twee liter turbomotor. Deze motor is goed voor 200 pk en heeft een koppel van 280 Nm. Het zorgt voor een acceleratie van nul naar honderd km/u in 7,2 seconden en een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Verder kreeg de Mégane Coupé Concept een sportchassis mee om het rijplezier veilig te stellen. 21 inch wielen met zeven spaken met Michelin Pilot Sport-banden (maat 245/35) moeten voor veel grip zorgen.