Het winkelend publiek in deze klasse heeft bij het zien van deze prijs allang denkbeeldig de voors en tegens van alle in aanmerking komende modellen afgewogen en een intuïtieve keuze gemaakt. De minder vlotte beslissers onder ons helpen we graag een handje.
Mégane RS We beginnen met de auto waar het hier om draait, de Renault Mégane RS. Deze beschikt over een 2.0 liter turbomotor met een geproduceerd vermogen van 250 pk en een trekkracht van 340 Nm. Hiermee sprint de Mégane RS in 6,1 seconden naar de 100 km/h en kan het een top van 250 km/h bereiken. Een close ratio-zesversnellingsbak die handmatig moet worden bediend neemt de overbrenging op de vooras voor rekening. Rijplezierverhogende features zijn er in de vorm van Renault Sport Dynamic Management en RS Monitor. Verder is de Mégane RS standaard uitgerust met airco, Brembo-remmerij en 18 inch lichtmetaal. Kies je voor de hardcore Cup 1-uitvoering van de Mégane RS dan dient er € 1.995,- bijbetaald worden. De Cup 2 (met 19 inch wielen) heeft een meerprijs van € 2.595,-. Andere opties zijn Recaro-kuipstoelen, gele accenten, bi-zone airconditioning, bi-xenon koplampen, een audio-installatie van Arkamys en een multimedia/navigatiesysteem.
Mazda3 MPS Dan de Mazda3 MPS. De snelle Japlevert 260 pk en 380 Nm aan koppel, weet eveneens in 6,1 seconden naar de honderd te accelereren en bereikt een topsnelheid van 250 km/h. Ook hier worden de aandrijfkrachten over de voorwielen weggesluisd. De MPS is er slechts in één overcomplete uitvoering en daar vraagt Mazda € 39.995,-.
Seat Leon Cupra R Seat heeft onlangs de Leon Cupra R in het nieuw gestoken met onder de kap 265 pk en 350 Nm. Een 2.0 liter TFSI en een handgeschakelde zesbak zijn daar verantwoordelijk voor, terwijl de voorwielen alles te verduren krijgen. Gelukkig is er een XDS-sperdifferentieel om alles enigszins in goede banen te leiden. Dat moet ook wel wanneer de mogelijkheid daar is om in 6,2 seconden naar de honderd te schieten en een topsnelheid van 250 km/h te halen. Wat betreft verwennerijen kan de Cupra R zich redelijk meten met de rest van het strijdtoneel: radio/CD/MP3-speler, 19 inch velgen, climate control en sportieve kuipen zijn allemaal bij de prijs van € 36.495,- inbegrepen.
Volkswagen Golf R We gaan door naar de nieuwe Golf R van Volkswagen. De Duister levert met 270 pk en 350 Nm iets meer vermogen en koppel dan de Franse RS. Het traject naar honderd verloopt in een streberige 5,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Wisselen tussen de versnellingen gaat met een handgeschakelde 6-bak en een DSG is optioneel. Een voorsprong heeft de Golf R door zijn 4Motion vierwielaandrijving in combinatie met een XDS-sperdiffentieel. Volkswagen vraagt daarentegen ook minimaal € 43.650,- voor de über-Golf.
Ford Focus RS Tot slot zou de koper die op zoek is naar een hot hatch kunnen kiezen voor een Ford Focus RS. Een vermogen van 305 pk en 440 Nm koppel, een sprint van 0-100 km/h in 5,9 seconden en een top van 263 km/h. Speciale RevoKnuckle-techniek staan garant voor prachtige prestaties en een rijke aankleding voor het comfort. Een auto van superlatieven dus, maar daar hangt ook een veel hoger prijskaartje aan namelijk € 50.000,-. En is dat de extra investering van krap € 20.000,- waard? Gelukkig hoeven wij niet te keizen!